Wanneer je moet niezen van plotseling fel licht, komt dit dan door alleen het licht of ook door stof dat in je neus zit?

Volgens mij komt het alleen door het licht en heeft stof er niets mee te maken, en moet je dus ook niezen onder invloed van alleen plotseling fel licht. iemand anders zei dat het kwam door stof en dat het licht het effect van het stof versterkte.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

misschien helpt dit je.
Zie bron! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De neusreflex is gekoppeld aan de oogreflex. Dat is enerzijds praktisch, omdat je dan automatisch je ogen dicht doet als je niest, waardoor ze er niet uit ploppen door de druk, anderszijds heeft het als effect dat wanneer je naar iets fels kijkt, en dus je oogreflex gebruikt (knipperen met je oogleden) om je ogen te beschermen, dat je wel eens spontaan moet niezen.
Je kunt een niesbui ook opwekken door lichte (tril)massage rond de neus en onder de ogen. In dat geval heeft het niets met 'stof in de neus' te maken, maar met prikkeling van de zenuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niezen is een natuurlijke reactie op een irritatie van het slijmvlies. Meestal is één nies voldoende om de irritatie (bijvoorbeeld een stofje) te verwijderen.