Hoe onstaat een droom?

Als je droomt, ben je net in het echt in een wereld terecht gekomen.. maar hoe kan dat eigelijk??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ik heb even het één en ander nagelezen aangezien ik het wel een leuke vraag vond. Al meende ik dat ik deze wel eerder heb gezien hier op GV.

Maar dat geeft niet! Vond het leuk om info op te zoeken. Hierbij de info die ik het meest interessant vond en je vraag doet beantwoorden.

"Hoe ontstaat een droom?

Een droom wordt samengesteld uit een paar onderdelen. Eén daarvan is dat wat je overdag meemaakt, de ‘dagrest.’ Dan duiken er zomaar beelden er herinneringen op die willekeurig in je hersenen worden geactiveerd. Dus: je leraar aardrijkskunde gaat opeens in discussie met de caissière met wie je vandaag ruzie had, in de tuin van je vroegere buurman. Bovendien wordt je droom gevormd door je eigen verwachtingen, angsten, et cetera. Als je angstig bent ingesteld, interpreteer je je eigen droombeelden ook met angst en beven. Een grote onbekende man wordt daardoor een eventuele massamoordenaar. Zit je lekker in je vel, zal hij zich sneller ontwikkelen tot een spannende vreemdeling. Ten slotte zijn er nog de prikkels van buitenaf. Als je ligt te dromen en iemand zou jouw hand in een bakje koud water doen, dan is er grote kans dat je dat meeneemt in je droom. Dan droom je bijvoorbeeld dat je je hand uit het autoraampje steekt onder het rijden. Brr, wat een koude wind! Ook rare geluiden kunnen op diezelfde manier worden opgenomen in een droom. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt helemaal wat je zegt.
Want inderdaad, als je angsten heb.. dan komt er veel raare dingen in het droom.., zelf ik heb angsten voor vliegtuigen.. qua teroristen, beetje vaag sorry ik weet het hahah, maar ik droom het., heel vaak, dat een vliegtuig door men huis gaat.. en of ik zelf in het vliegtuig zit.. en als ik wakker ben, en ik hoor vliegtuigen dicht bij men huis.. dan krijg ik angsten.. Ik weet het.. het slaat helemaal nergens op maar goed.. kan ik niks aan doen.., Net zoals als ik leuke dingen mee maak.. of fantasie dingen in men hoofd heb.., dan komt het allemaali n men droom terecht.. dan verander ik daar in (had ik vroeger altijd), dus ja.. Bedankt voor je infomatie
Ik begrijp het nu helemaal..

Andere antwoorden (2)

dromen zijn een gedeeltelijke verwerking van alles wat je meemaakt, doet, denkt,ervaart of ziet
Het is ook niet bewust, misschien dat het daardoor net echt is. Ruiken, voelen, huilen alles kan in je dromen.
totdat je wakker wordt en bewust weet dat het maar een droom was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit gelezen dat dromen een foutje van de evolutie zou zijn. Achtergronden weet ik niet meer, ga ik eens opzoeken.

Wat ik wel frapant vind is dat je, als er in je droom iets gebeurt wat in het echt niet kan (je kunt vliegen, een persoon verandert in iemand anders, etc.) je je hier in een droom helemaal niet over verbaast.
Of heb ik dat en niemand anders?