Ziet iedereen de kleuren het zelfde?

Ooit heb je de namen van de kleuren geleerd. Dat is groen en dat is blauw. Maar zie ik groen het zelfde als jij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Op een kleine groep mensen na (hersenbeschadiging *) ziet iedereen dezelfde kleuren, maar niet iedereen interpreteert de kleuren hetzelfde.

Waarneming van kleur is een kwestie van interpretatie die onder andere afhangt van de kennis die je van de wereld hebt. Een grasveld noem je groen, ook al weet je dat dat maar ten dele waar is. Eigenlijk is een grasveld namelijk een verzameling van allerlei kleuren (niet alleen groen) met ook nog verschillende gradaties van helderheid. Maar onze hersenen brengen die informatie voor het gemak onder in de categorie groen. Maar ook de context van een kleur beïnvloedt de perceptie ervan: twee kleurvlakken met dezelfde kleur zie je als verschillend, als ze omgeven zijn door verschillende kleuren.

Kleuren zien is dus een kwestie van leren.
* Er zijn mensen die het, door een hersenbeschadiging na een ziekte of ongeluk, niet kunnen. Iemand die aan deze aandoening, achromatopsie, lijdt, ziet niet dat twee vlakken dezelfde kleur hebben en kan geen kleuren op volgorde leggen, maar ziet wel een verschil in helderheid. Verder functioneert zijn gezichtsvermogen zoals het hoort: hij kan lezen en schrijven en ziet de wereld duidelijk. Alleen ziet die in grijstinten, als op een zwart-wit televisie.

Aan de andere kant zijn er ook mensen die wel degelijk kleuren zien, maar ze niet kunnen benoemen (dit heet kleur kleur-agnosie). Ze zien het verschil tussen groen en geel wel, maar kunnen alleen zeggen welke van die twee groen en welke geel is als ze het vergelijken met dingen waarvan ze weten dat iedereen het groen of geel noemt. Pas als ze de kleur van een broek kunnen vergelijken met een grasveld, weten ze dat die broek groen is.

Wat wij kleurenblindheid noemen is meestal een vorm van anomale trichromatopsie. Dit betekent dat alledrie de kegeltjes (zie tweede link voor meer uitleg hierover) gewoon werkzaam zijn, maar dat de gevoeligheid van één van de kegeltjes iets verschoven is.

Voor meer informatie: zie bronnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hier heb ik ook wel eens aan zitten denken, maar helaas kan niemand daar een antwoord op geven, omdat ik niet via jou ogen kan kijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heb ik me ook al talloze malen afgevraagd, maar ik wist niet hoe ik die vraag zou moeten formuleren hier op GV. Ik ben dus erg benieuwd naar de antwoorden.

Ikzelf denk trouwens dat iedereen gewoon de kleuren echt hetzelfde ziet. Er zal vast wel een goede wetenschappelijke onderbouwing zijn voor deze aanname, maar ik kan me niet voorstellen dat hersenen bij iedereen dingen anders interpreteren. Dan zou namelijk muziek ook bij iedereen anders klinken.

Aan de anderen kant... het kan wel verklaren waarom dingen door de een wel en door de ander niet mooi worden gevonden. Stel dat ik groen zie als jouw rood en iedereen zou de kleur rood mooi vinden dan vind ik dus groen mooi en jij het gewone rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien er kleurenblindheid bestaat moet je ervan uitgaan dat niet iedereen de kleuren hetzelfde ziet. Nu zijn maar weinig mensen echt kleurenblind, toch zijn er vele die een beetje kleurenblind zijn.
Veel meer informaie hierover is te vinden bij onderstaande bronnen.

(tp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ziet niet iedereen de kleuren hetzelfde
mijn neefje ziet lila/paarsachtig als grijs, we hebben zo'n kleur muur in een kamer.

sommige mensen zeggen blauw tegen paars , dat snap ik nooit! misschien zien ze het verschil niet of hebben ze de kleur verkeerd geleerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder te miezemuizen over het taalgebruik.
Niemand ‘ziet’ kleuren, licht kent vele frequenties, die je kleur noemt, en die worden in jouw ogen omgezet in een nieuw electrisch signaal, dat in jouw hersenen een plekje prikkelt. Je ziet de frekwentie en niet de kleur. De kleur is de naam die jij aan het beestje geeft. Als jij rood noemt groen, dan kan je je helen leven normaal leven, zolang je maar niet met anderen over kleuren praat.
Aangezien mensen volgens hetzelfde basisschema zijn gebouwd zullen mensen wel ongeveer dezelfde prikkeling ontvangen van de frekwenties licht.
Maar niets in in de natuur 100 % nauwkeurig, dus iedereen zal het wel een beetje anders ervaren. Dat is niet aan te tonen, want je kan het niet vergelijken.
Je bent zelf vaak niet een zeker. Is het groen, is het blauw?

Maar het is helemaal niet zeker dat jouw kat dezelfde kleuren waarneemt of kan waarnemen. Beesten die goed zien, onderscheiden zelfs helemaal geen kleuren. Het antwoord is ‘Neen, maar moeilijk aan te tonen’