De titel "doctorandus" is vervangen door Master of Arts of Master of Science. Is de titel "doctor" ook vervangen? Zoja, door welke titel?

Welke titel krijg je, als je nu, na de verandering, een proefschrift schrijft?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

14 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Doctor mag nog steeds, kijk voor meer info naar de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee.
Om doctor te kunnen worden moet men eerst een doctoraalexamen hebben behaald (drs. doctorandus, lic. licentiaat, mr. meester in de rechten, ir. ingenieur, of een initiële master (MSc of MA)). In zeer uitzonderlijke situaties kan iemand die geen doctoraalexamen heeft gehaald echter toch promoveren en een doctorstitel verwerven. Zo'n persoon dient aan te tonen dat hij in staat is zelfstandig wetenschappelijk onderzoek te verrichten met gerede kans op succes tot voltooiing van een proefschrift. Daarnaast dient de persoon hiervoor wetenschappers en een promotor te vinden die (schriftelijk) garant voor hem willen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doctorandus is geen Master ; doctorandus is een Bachelor. Een doctor is een Master.

Vroeger was de (academische) titulatuur nog vrij duidelijk en nauwkeurig omschreven. Je mocht jezelf niet zomaar ing, ir mr, drs of dr noemen, daar moest je echt wel wat voor doen.

Sinds de invoering van de Master maar vooral ook de Bachelor-titel is er wel enige inflatie opgetreden op dit gebied. Sommige titels zeggen eigenlijk inhoudelijk vrijwel niks meer, stellen dus niet echt veel voor, waardoor ze in hun kielzog titels die wel echt iets voorstelden (althans, betekenden dat je goed je best had gedaan op een stevige opleiding) eigenlijk mee naar beneden hebt gesleurd.

Tegenwoordig staat het op zijn best nog wat uitsloverig als je je titulatuur gebruikt. Vooral als dat een loze titel is, zoals bijvoorbeeld Master of Arts of Master of Communications. Enige eruditie is er helemaal wel af. Jammer ; ik had niet echt problemen met een dergelijk onderscheid (al heb ik het persoonlijk niet verder geschopt dan Bachelor of Basic Education :lol: )

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens hebben de hippe, vaak loze Amerikaanse titels de degelijke Nederlandse gelukkig nog niet helemaal vervangen hoor. Voor wie zich niet schaamt voor zijn komaf, staat en dergelijke titel nog steeds open. Alleen moet je er nog steeds wel wat voor doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Naar mijn idee kloppen de eerste twee zinnen van je antwoord niet. Waarop baseer je dat een doctorandus een bachelor is en een doctor een master? De titel "master" staat volgens mij gelijk aan de titel "doctorandus". De bacheloropleiding is (afgezien van het verschil in de duur) vergelijkbaar met een propedeuse, die vrijwel iedereen voortzet (of zal willen voortzetten) in een vervolgopleiding tot master (of vroeger: doctorandus). Na afronding van een masteropleding (of vroeger: een doctoraal) kan een afgestudeerde een proefschrift schrijven en zo doctor worden. Master of Arts is overigens geen loze titel, maar deze wordt voor veel bètastudies gebruikt als officiële titel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen, je antwoord is niet juist. Een universitaire studie bestaat uit een eerste gedeelte waarin je je propedeuse haalt. In het Amerikaanse systeem is dat het bachelor gedeelte. Daarna ga je de master halen, deze titel is te vergelijken met de oude drs. titel. Voor de natuurwetenschappen is de officiele titel Master of Science.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antoni: mee eens. Bachelor/Master if Arts is zeker geen loze titel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik klaar ben met mijn HBO opleiding heb ik een bachelor. Hiermee zou ik volgens het oude systeem GEEN doctorandus zijn. Dat is gereserveerd aan de vriendjes van de uni. Zij worden master (oud: doctorandus).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een HBO bachelor is nooit drs. geweest, dat is een ing.
Een drs. is (was) een universitaire bachelor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antoni & Som ; bedankt voor de anvulling. Ik heb er laatst een artikel over gelezen in de Intermediair meen ik, maar blijkbaar het verband bachelor/doctorandus/master etc. verkeerd begrepen. Loze en weinigzeggende titels werden daarin echter wel degelijk genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dielange: drs is helemaal geen universitaire bachelor. drs. is gewoon een master!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som: I stand corrected.
In plaats van doctor (dr.) mag je de titel D voeren als je een wetenschappelijk proefschrift hebt geschreven na het behalen van je drs. (of MSc). Dr. is veel gebruikelijker.

drs. komt net als MSc voor je naam evenals dr., maar D komt achter je naam.

Toegevoegd na 4 uur:
Misterwrite heeft gelijk dat de term PhD gebruikelijker is, vooral in internationale publicaties. Je zet dit ook na een komma achter je naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat dan wel in je bron maar volgens mij gebruikt niemand dat. Ik heb enkel PhD. gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PhD is Doctor in Philosophy (filosofie dus). D staat gewoon voor de overige doctor titels. In Nederland wordt dr. eerder gebruikt dan D.
In alle antwoorden mis ik nog de titel PhD (Doctor of Philosophy). Het lijkt me dat die het best te vergelijken is met doctor, hoewel ze niet gelijkwaardig zijn.

Op de wikipagina (zie link) staat onder meer te lezen:

"PhD is een Anglo-Amerikaanse variant op de academische graad Doctor."

En dit:

"Het gebruik van de titel of graad PhD is niet ongewoon onder wetenschappers in Nederland en België. Dit omdat zij veelal samenwerken met wetenschappers of onderzoeksgroepen in het buitenland en het gebruik van deze internationale titulatuur leidt dan tot betere herkenning in het buitenland. In de nieuwe structuur onder de BAMA-regeling is de accreditatie van PhD geregeld in Nederland."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meende dat PhD alleen door filosofen wordt gebruikt. Maar ik kan daar naast zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een misverstand, zoals blijkt uit de link die ik toevoegde: "Hoewel sommigen in de Nederlandstalige landen deze (begrijpelijke) fout maken, dient deze titel niet 'letterlijk' vertaald te worden als "Doctor in de Filosofie". De juiste betekenis is zoiets als "Doctor in de Wetenschappen". Iemand kan bijvoorbeeld ook aan de scheikundige faculteit promoveren en deze titel krijgen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top, +1. Het is al een tijd geleden dat ik studeerde en ik dacht dat toen ook de term PhD gebruikt werd (voor mijn vakgebied). Ik ging door wikipedia twijfelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.
Ik ben nu bezig met mijn promotieonderzoek en krijg uiteindelijk de titel PhD, al geloof ik dat ik me in Nederland nog wel dr. mag noemen.
Op mijn afstudeerdiploma staat ook zowel MSc. als drs.
Tegenwoordig (officieel in NL al sinds 2001) is het zo dat we in Nederland een BaMa stelsel kennen.

In 1999 is deze bedacht om in héél de EU dezelfde waarde te kunnen hechten aan opleidingen.
Als je een bachelor of master titel het behaald, staat deze (op papier) gelijk aan dezelfde titel in een ander land van de EU.

HBO:
Na de bachelorfase mag je jezelf bachelor noemen. Als je de masteropleiding hebt afgerond, mag je jezelf master noemen.
De nederlandse (oude) titels bc. (baccalaureus) of ing. (ingenieur) blijven bestaan.

Universiteit:
Als universitaire bachelor of master wordt daar,
afhankelijk van je opleiding, of Arts (BA, MA) of of Science (BSc, MSc) aan toegevoegd.
De nederlandse (oude) titels drs. (doctorandus), mr. (meester) en ir. (ingenieur) blijven bestaan.

Oude titels zijn dus niet vervangen, en blijven gewoon geldig.

*persoonlijke noot: dit systeem werkt nog lang niet, in NL weigeren HBO's de bachelor titels van elkaar omdat ze vinden dat de opleidingen niet met elkaar te vergelijken zijn (ik heb persoonlijke ervaring met vrijstellingen enzo).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dank voor de informatie (ik wist nog niet alles, wat je schrijft), maar je hebt mijn vraag: 'Is de titel "doctor" ook vervangen?' helaas niet beantwoord.