Bij welke temperatuur bezwijkt beton?

In hiroshima bleven ondanks de atoombom toch sommige betonnen gebouwen geheel of gedeeltelijk overeind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

even opgezocht. Is ingewikkeld omdat bezwijken bij beton meerdere fases heeft. De link staat hieronder maar het komt neer op:
tot 300 graden niets aan de hand. Daarboven gaat er gebonden water uit het beton verloren waardoor interne krimp/expansiestress ontstaat. Bij 600 graden begint het kwarts (zand) te smelten en bij 900 graden vallen er nog meer elementen uit elkaar. Als je een los blok verhit kan het nog redelijk in tact blijven maar bij een gebouw dat in brand staat zal het verhitte beton snel minder sterk worden en bezwijken.