Waarom heeft een vliegtuig rechts een rood licht en links een groen licht (of andersom)

waarom niet 2 groene of 2 rode.
ik heb het antwoord van de buurman gehoort.
maar dit geloof ik niet.
daarom wil ik weten of 1 van jullie hetzelfde zegt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat gaf je buurman als antwoord?

Het beste antwoord

De voorrang van vliegtuigen in de lucht is streng gereglementeerd, de oorspronkelijke regels zijn gebaseerd op deze uit de zeevaart.
Dit is ook zo voor de boordlichten, rood is bakboord (links) en groen is stuurboord (rechts), dus als je een vliegtuig ziet met rood langs rechts en groen langs links weet je dat het naar je toe komt, kruist een vliegtuig je vluchtlijn en zie je zijn rode licht op zijn linkervleugel dan weet je dat het van rechts komt en je voorrang moet geven, het andere toestel ziet jouw groene licht langst je rechterkant en weet dat het voorrang heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het antwoord van CJL is helemaal goed (+1 voor CJL).

In toevoeging: deze boordlichten zijn afkomstig uit de zeevaart. Daar zijn ze al heel erg lang in gebruik. Toen de mens begon te vliegen, was het niet meer dan logisch de zeevaartconventie over te nemen.

In het begin gebeurde het vliegen puur op zicht. Bij slecht zicht werd er niet gevlogen - je kon de kerktoren niet zien, je kon je niet oriënteren aan herkenningspunten op de grond, en je kon je landingsplaats niet inschatten. Verder vloog men met lage snelheden (sneller ging nog niet). Daardoor waren boordlichten vroeger nuttiger dan nu.

Nu vliegt men met radar, hoogtemeters, GPS enzovoort. Daarnaast is er centrale begeleiding vanaf de grond. De boordlichten zijn nu veel minder nuttig dan vroeger, maar ze verhogen nog steeds de veiligheid. Daarom heeft men eraan vastgehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden voor een rode en een groene is eigenlijk dezelfde als waarom je op je fiets rood achterop en wit voorop hebt: om makkelijk onderscheid te maken tussen voor en achter.

Daarnaast is er natuurlijk de hele geschiedenis waarom het die kleuren zijn (maar doet er voor de verschillendheid niet zo toe). Waarschijnlijk hadden ze wel twee andere kleuren gekozen als ze opnieuw zouden beginnen trouwens: Rood-groep kleurenblindheid komt relatief veel voor...