Hoeveel kracht heb ik nodig om een een lieter lucht onderwater te brengen en maakt de diepte nog uit.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Ik heb het even gevraagd aan mijn vriend Archimedes. Die zegt: "Een geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld lichaam ondervindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof."
Daarna draaide hij zich om en viel weer in slaap.

Ik ben zelf geen natuurkundige, verre van zelfs, maar ik denk dat als die liter lucht in een fles met een inhoud van 1 liter zit, dat je dan een kracht van ongeveer 1 kilo moet uitoefenen om de fles onder water te drukken. Ik heb ooit ergens opgevangen dat je dat soort kracht niet in kilo's maar in newtons moet uitdrukken, dus dan wordt het 10 newton.

Hoe dieper je onder water zit, hoe hoger de druk. Dus hoe dieper je de fles wilt drukken, hoe meer kracht je nodig hebt.

Op bovenstaande valt ongetwijfeld van alles aan te merken, dus schiet er maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga met je mee, maar wil aanvullen dat het gewicht van de fles van het verplaatst volume water afgetrokken mag worden om de benodigde neerwaartse druk te berekenen.
AWM
14 jaar geleden
Goed antwoord, behalve het stuk over de diepte: De opwaartse kracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Dus als een gelijk volume van het voorwerp onder water blijft, verandert ook de opwaartse kracht niet. Het wordt een beetje ingewikkelder als de dichtheid van het water verandert met de diepte. Stel dat je een voorwerp hebt met een volume van 1,00 dm3, voor de opwaartse kracht op dit voorwerp in water van 20,0 0C geldt Fopw = 9,985 N. In water van 4,0 0C is de opwaartse kracht Fopw = 10,000 N. Dat is voor een temperatuurverschil van 16 0C een verschil in opwaartse kracht van minder dan 0,15%. Het is logisch dat het water met de grootste dichtheid naar beneden zakt, de dichtheid van het water zal daarom iets toenemen met de diepte. De opwaartse kracht zal daarom ook heel licht toenemen als je op een grotere diepte komt. Dit verschil is echter zo klein dat het praktisch bijna niet te meten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha! Dan volgt hieruit dat wanneer je een lege fles met een inhoud van 1 liter en een gewicht 1100 gram te water laat, deze fles zal zinken. Heb ik helemaal zelf bedacht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ojee, ik reageer dus op Alslajemelevend en niet op Antwoordman! Dat krijg je als twee mensen bijna gelijktijdig een reactie toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn inziens gaat die fles dan op +-95 cm onder water zweven:-) Maar dat moet ik nog proef ondervindelijk proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhip! Zijn voor dat principe geen handige toepassingen in de praktijk te bedenken? In onderzeeboten of zo, ik noem maar wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is leuk genoeg dat ik ze alle 2 met een punt beloont hebt. (nieuwkomers krijgen snel punten van mij) Maar dat het tot uitvindingen gaat leiden betwijfel ik. Of je moet voor de zekerheid even bij de octrooiraad langsgaan;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Archimedes was toch verdronken tijdens een experiment waarbij hij probeerde om een liter lucht onder water te krijgen?

Andere antwoorden (3)

De kracht die gelijk staat aan 1 negatieve G-kracht...

Of beter uitgelegd. Je moet een factor 10 van 1 liter lucht naar beneden drukken. En aangezien lucht feitelijk gewichtsloos is kun je niet over een gewicht praten dat je moet verplaatsen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog leuker wordt het, als je die liter lucht in een zakje zou doen. Dan wordt het volume naar mate je dieper komt steeds kleiner en heb minder kracht nodig om te zakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diepte maakt zeker uit.Het kan zelfs zijn dat 1 liter lucht in een plastic zak op 5000 meter diepte niet eens meer naar boven komt