Kan je soms gevoelloos zijn ? en hoe komt dat ?

als je ergens tegen stoot en dat je niets voelt op dat ik je been ofzo knijpt .... dat voelde iemand die ik ken niet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

Misschien uit een soort zelfbescherming.
14 jaar geleden
Ik heb hetzelfde met een gedeelte van mijn linkerbovenbeen. Daar kun je ahw een vork in prikken, voel ik niks van.
Het is een jaar of 8 geleden begonnen, en nu zit het er maar de plek wordt niet groter ofzo.
Mijn huisarts weet niet wat de oorzaak is, maar er zijn zenuwen afgestorven.
Verder geen probleem, ik weet inmiddels niet beter meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan...

Ik vraag me geregeld af hoe ik aan bepaalde blauwe plekken kom. Maar dan ben ik op een bepaald moment zo druk bezig met mijn werk, of wat dan ook. Dat ik daar even al mijn energie en gedachte op focus. En dan dringt het totaal niet tot me door dat ik met mijn schouder tegen een deurkozijn aan ben gestoten. Dat komt pas naar boven als ik de volgende dag de blauwe plek zie...

Maar los van de Monikskapspier kun je al het gevoel in je lichaam uitschakelen, voor een relatief korte tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kunnen een aantal dingen spelen.

Er zijn mensen bekend die een genetische afwijking hebben waardoor zijn geen pijn ervaren. Deze mensen kunnen zelfs hun hand in het vuur steken en niets voelen.

Pijnwaarneming, pijnervaring en de pijngrens kan per persoon erg verschillen. Met betrekking tot pijnwaarneming en pijnervaring, is het ook zo dat sommige mensen pas later op pijn reageren simpelweg omdat de pijn later pas waargenomen wordt. Bij een hoge pijngrens duurt het langer voordat dat punt bereikt wordt.

Er zijn mensen die pijn kunnen uitschakelen. Ook mensen met chronische pijnen leren tot op bepaalde hoogte pijnen te negeren (accepteren). Of bijvoorbeeld Tibetaanse monniken die d.m.v. diepe meditatie pijn en kou kunnen negeren.

Ook ben je als mens soms zo geconcentreerd bezig dat je de pijn niet direct voelt, of pas later. Dan zie je ineens dat je je gesneden hebt, maar het je het niet bewust opgemerkt.

Google eens op EFT, Emotional Freedom Techniques. Misschien vind je het interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben een bepaalde afwijking, dan kan dit gebeuren.

Het kan ook gebeuren door een ziekte. Lepra bijvoorbeeld. Mensen met lepra krijgen de meeste last van de gevolgen, niet zozeer van de lepra zelf. Lepra tast namelijk je gevoel aan, voornamelijk in handen en voeten. Als je dan bijvoorbeeld met blote voeten loopt, en je loopt over een scherpe steen of een glasscherf, voel je dat niet. Je loopt dan rond met een wond waar je geen weet van hebt. Die wond kan gaan ontsteken, maar ook daar merk je niets van. Op die manier komen leprozen aan hun verminkte handen en voeten.

Het kan ook een gevolg zijn van suikerziekte. Dan treedt het effect het eerst op in de lichaamsuiteinden. In zo'n geval moet je snel naar de dokter, anders sterven je voeten en handen op den duur af.

Verder kan het van de kou komen. Ik ben eens wezen zwemmen in heel koud water. Geen probleem, maar toen ik mij daarna afdroogde, was mijn huid gevoelloos. Diep onder de huid had ik nog wel gevoel, maar de huid zelf was compleet gevoelloos.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bekijk in ieder geval je doorbloeding eens. Druk op de gevoelloze plek, houd even ingedrukt, en laat dan los. De huid is dan wit. Kijk hoe lang het duurt voordat de huid weer roze wordt. Duurt dat bij jou veel langer dan bij iemand anders, dan heb je een slechte doorbloeding. Ga dan eens met de dokter na wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn.