Grijs haar mogelijk teken van afweer tegen kanker?

Ik las het volgende een tijdje geleden:
"Grijze haren zijn mogelijk het gevolg van een lichamelijk proces dat mensen tegen kanker beschermt. Dat hebben Japanse wetenschappers ontdekt.
...
Volgens de Amerikaanse onderzoeker David Fisher wijst het experiment erop dat grijze haren het resultaat zijn van een proces dat kanker voorkomt door beschadigde stamcellen uit te schakelen.

Is dit waar of weer zo'n broodje aap verhaal?

Als dit waar is, heeft iemand met veel grijs haar, dan heeft deze persoon behoorlijk gevochten om geen kanker te krijgen. Of lees ik dat verkeerd?

http://www.nu.nl/wetenschap/2025362/grijs-haar-mogelijk-teken-van-afweer-tegen-kanker-.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het lijkt mij ook een beetje overtrokken. Als het echt zo was, had het al wereldwijd in alle grote kranten gestaan. Nee, volgens mij gaat het meer om de publiciteit en om er flink aan te verdienen.
Maar als het toch waar zou zijn, hoef ik me in ieder geval geen zorgen meer te maken dat ik kanker kan krijgen, ben zo grijs als een postduif.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Me too, mooi grijs is niet lelijk.

Andere antwoorden (9)

Ik weet het nooit zo met dit soort artikelen. Ze verspreiden zich als een gek over het internet (moet je maar eens Googelen) en het onderzoek is op transgene muizen uitgevoerd. Als ik het onderzoek zelf wil lezen moet ik op die website 35 dollar betalen.
Ik ben vooralsnog sceptisch.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Het is altijd hetzelfde: iemand heeft iets onderzocht, schrijft een proefschrift met een catchy titel, en voor je het weet staat het overal op nieuws sites (sorry nu.nl). Dat is natuurlijk geen journalistiek, maar zoveel mogelijk lezers trekken om er een paar advertenties naast te kunnen plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als Antwoordman (+1) ben ik bij dit soort berichten vooralsnog sceptisch.

Media-sites die dit soort berichten verspreiden neem ik meestal met een korreltje (lees: pak) zout.

Zo kwam ik net ook dit bericht tegen: http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2009/06/werkend_medicijn_tegen_kanker.html

Ik wacht liever even op een publicatie van de gerespecteerde instituten.

Hoewel ik uiteraard hoop dat het wel op waarheid berust!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoekers moeten scoren, anders krijgen ze geen subsidie meer. Dus wordt er vaak een onderzoekje gedaan dat "mogenlijk" een oorzaak is gevonden van een bepaald iets waar vaak later van blijkt dat het niet waar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me terdege af of dat dit daadwerkelijk zo zou zijn. Afgelopen 2 jaar toch weer 4 mensen in de kennissenkring die muisgrijs waren en kanker hebben. En wat ik gehoort heb is dat mijn stiefmoeder ook kanker heeft. En die is al jaren grijs...

Dat kanker in bepaalde families meer voor komt dan in anderen is iets waar ik me wel weer in zou kunnen vinden. Maar ook dat blijft natuurlijk discutable en heeft volgens mij niets met grijs haar te maken...

Want kanker openbaart zich in verreweg de meeste gevallen voor het 50ste levensjaar en dit is meestal voordat mensen echt grijs geworden zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad een bericht dat zich als een olievlek over het internet verspreidt. Op de website van het respectabele The New Scientist wordt er ook aandacht aan besteed. De strekking van het verhaal: cellen (melanocytes) die zorgen voor pigment in het haar zijn vatbaarder voor beschadigingen en kunnen daardoor eerder kanker veroorzaken. Grijze mensen hebben minder van dit soort cellen. Testen zijn alleen uitgevoerd op muizen.
Een wetenschapper van de Harvard Medical School bevestigt dat het 'may help protect us' en 'one likely benificial effect' - hij is dus voorzichtig.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken hopen mensen met grijs haar die aan kanker overleden zijn. Verder stamcelonderzoek zal misschien wat meer genuanceerde informatie opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb ik wel heeel hard gevochten, als het zo mocht zijn. Ik begon al rond mijn 25 ste grijs te worden en ben nu helemaal wit. (wel mooi hoor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil toch graag opmerken dat dergelijke wetenschappelijke publicaties aan strenge eisen moeten voldoen. Wanneer je iets dergelijks wilt publiceren mag er eigenlijk niks rammelen aan je onderzoek. Voor publicatie wordt je artikel voorgelegd aan een commissie van experts die dan het wel of niet goedkeuren voor publicatie of correcties eisen alvorens publicatie.
En voor zover ik heb kunnen nagaan is dit zo'n wetenschappelijke publicatie.(2e link)
De stelling aan het begin van je vraag had misschien wel moeten zijn: "grijze haren zijn het gevolg van een lichamelijk proces dat mensen mogelijk tegen kanker beschermt".(1e link) Een nuance verschil, maar het leest toch anders. Geen broodje aap dus, maar een wetenschappelijk onderzoek, waarbij bovenstaand nieuwsbericht als discussiepunt wordt gesuggereerd.
Grijs haar is geen bewijs van strijd tegen kanker, maar ze delen mogelijk een vergelijkbaar lichamelijk proces.