Waarom bestaat een jaar uit 365 dagen , 4 kwartalen, 52 weken, 12 maanden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
32K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's 4 vragen in één!
Zou je ook 40 punten moeten kunnen krijgen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal me er sterk voor maken!
:-)

Het beste antwoord

Verschillende redenen.
365 dagen omdat dat de tijd is dat het de aarde kost om rond de zon te draaien. Eigenlijk is het 365.25, daarom hebben we een keer in de vier jaar een schrikkeljaar zodat we weer gelijk lopen.
4 kwartalen staan voor de 4 seizoenen die duidelijk te onderscheiden zijn in een gematigd klimaat.
52 weken omdat dat het aantal keer is dat 7 in 365 past. 7 dagen omdat God er volgens de bijbel 7 dagen over deed de aarde te scheppen en de christelijke week dus 7 dagen moest zijn.
12 maanden is eigenlijk niet logisch omdat we 13 maan-maanden hebben in een jaar, waar de eenheid naar vernoemd is. De reden is dat de Romeinen ooit 10 maanden hadden (ze hadden ook jaren van andere lengtes etc), maar toen besloot Julius Ceasar een maand toe te voegen en naar zichzelf te vernoemen, dat werd Juli. Keizer Augustus die zijn opvolger was voegde toen Augustus toe. Dit is waarom die twee achtereenvolgende maanden 31 dagen hebben; ze wouden allebei zo veel mogelijk.
Dus eigenlijk allemaal ofwel bepaald door de natuur of door culturele toevalligheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het gaat een klok/klepel-verhaal worden, dat he gewaarschuwd bent.
365 dagen zal wel te maken hebben met de rotatie van de aarde om de zon, 365,2564 dagen of zo.

4 kwartalen zal iets met de seizoenen te maken hebben en de ultieme standen van de zon tov de aard, passeren evenaar, en meest noordelijke/zuidelijke stand,

12 maanden is niet altijd zo geweest, waren er ooit 10 (namen september (7e), oktober (8e), november (9e) en december (10e)) herinneren daar nog aan. Verder zal het te maken hebben met de periodes van de maan die allemaal in ca een maand worden doorlopen.

52 weken was het gevolg denk ik van de 7 dagen waarin de Heer de Aarde schiep, en 365/7 is ongeveer 52, vandaar de 52.

alles obv logica hoor en wat vage kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 365 dagen hebben we niet zelf verzonnen. Dit is het aantal keer dat de aarde om zijn as draait tijdens een hele ronde om de aarde. De andere getallen hebben we wel zelf verzonnen.
Een jaar bestond bijvoorbeeld uit 61 weken, als God niet zonodig een dagje moest uitrusten na 6 dagen hard werken...

Toegevoegd op 29-06-2009 11:56:10
hmmm... heb ik toch god met een hoofdletter geschreven, terwijl ik me had voorgenomen dit niet meer te doen..

Toegevoegd na 1 dag:
Die tweede aarde moet de zon zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij draait ie niet 365,24x per jaar om zijn eigen as, maar 366,24 of misschien 364,24:
http://www.goeievraag.nl/vraag/jaar-draait-aarde-as.15208 De zon gaat wel 365,24x per rondje om de zon onder/op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah, dat klopt. Dat wist ik ook, maar ik vond het niet interessant, gezien de vraagstelling.
volgens mij is het 364,24, omdat we door het rondje om de zon een extra nachtje krijgen of zo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gaat praten over kleine storende dingen, zou ik god met een hoofdletter niet verkiezen boven een aarde die om de aarde draait, trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, je hebt helemaal gelijk:) Heel stom van me.
Omdat dat zo wel handig uitkwam met rekenen en min of meer klopte met wat zon, maan en sterren deden. Andere systemen zijn denkbaar, maar wij zijn na twee millennia puzzelen en ruziën op dit systeem uitgekomen.

Zie links.