Waarom hebben antennes vaak van die rare vormen?

De ene lijkt op een hark, de andere op een T, soms is er een rond of ovaal. Maar je ziet ze ook in verschillende maten of heel veel bij elkaar, op elkaar, naast elkaar.
Heel soms is er een huis dat helemaal vol antennes staat, waar zijn die dan mee bezig he!?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Antennes vangen golven op. Golven hebben veel verschillende lengten en richtingen. De verschillende grootte en ontwerpen dienen ervoor dat de antennes zoveel mogelijk golven opvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De antenne op het plaatje boven ontvangt niets, maar zendt juist uit.
Dat maakt voor het principe niets uit, maar toch...
Dat is een hele wetenschap, de wetenschap van hoge trillingen en golven en interacties en resonanties enz enz...

Het is een aparte en speciale wetenschap die zich hiermee bezig houdt...

Elke andere golf (frequentie of kanaal) heeft zijn eigen zender én zijn eigen ontvanger...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, dit is toch geen antwoord? Dit is toch een manier om met heel veel woorden te zeggen dat het iets specialistisch is, en dat je het antwoord niet weet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan nodig ik je uit om het beter te doen, dan krijg je meteen een plusje van mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook ooit moeten doen, daarom weet ik dat...
Iedere soort antenne / vorm heeft een eigen frequentiespectrum dat het goed kan oppikken, met of zonder noodzaak deze te moeten richten.

Het hangt af van het type signaal, maar ook van het soort apparaat. Voor een auto is zo'n hark niet handig voor de radio, maar op het dak van je huis kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antenne op he plaatje van de vraag is een zend-antenne, daar wordt niet mee ontvangen, maar dat maakt voor het principe weinig uit.
Een simpele antenne bestaat uit een draad of een spriet, en als je deze vreemde vormen ziet, heeft het altijd te maken met het bundelen van de energie. Op een bepaalde manier te vergelijken met holle spiegel die licht in één richting kan wegstralen. Achter de antenne zitten reflectoren die voor de bundeling zorgen.
AWM
14 jaar geleden
Zo'n T of hark is een richt-antenne en pakt dus signalen uit een hoek het sterkste op, een ronde pikt juist uit alle richtingen even sterk signalen op. Het nadeel van zo'n ronde is dan weer dat hij ook meer ongewenste signalen oppikt.
Huizen volgepakt met antennes zijn waarschijnlijk van liefhebbers die behalve gebruikelijke TV en radio kanalen ook speciale frequenties voor luchtvaart o.i.d. afluisteren.