Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hier is de zee grijs en grauw, in het warme zuiden bijv. Azuur blauw hoe kan dt zo verschillend zijn ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
990

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Water absorbeerd licht, beginnend bij rood, geel, en als laatste blauw. Datbetekend dat in diep helder water vooral blauw licht gereflecteerd wordt uit het water.

in troebeler water wordt meer gemixed licht gereflecteerd => Water wordt groen (Algen) bruin (organisch materiaal) of wittig (Kalk).

De noordzee is niet helder, en bevat veel slib & algen waardoor het wat grijzer aandoet, tezamen met het feit dat het relatief ondiep is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De kleur van het water komt door de weerkaatsing van de kleur van de lucht. Hier grijs, in het zuiden blauw.

Ik kan me nog herinneren dat ik voor het eerst aan de middellandse zee stond en me afvroeg waarom mensen daar zo enthousiast over waren, zo blauw was ie niet, eerder grijs en grauw.
De volgende dag (toen de zon wel scheen en de wolken er niet waren) zag ik wat mensen zo opwindt aan de kleur. Echt heel blauw!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het -duimpje niet, ik vindt het goed >+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nuke: dank je. Ik zie al dagen dat er op veel antwoorden -duimpjes worden gegeven. Soms gewoon op alle antwoorden van een vraag. Ik neem dat verder niet meer serieus.
De schijnbaar blauwe kleur van het water is de reflexie van de blauwe lucht er boven in combinatie met helder schoon water.
De zee bij zuid en noordholland is meestal niet echt helder, kom je echter in Zeeland daar is wel helder en schoon water dus bij een blauwe lucht ook een azuur blauwe zee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoek waarin het zonlicht invalt bepaalt de kleur van de zee...

Hoe rechter boven je hoe azuur-blauwer en hoe schuiner hoe grijzer-blauw...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding