Is het dieren mishandeling om de koeien in de lente en zomer binnen te houden?

Ik vind van wel, ik hoor te weinig geluid van de partij voor de dieren

Marleen ik ben het totaal met je oneens
een koe moet leven naar zijn aard
als een koe in de lente naar buiten ga dan zijn ze door het dolle heen.
Een koe moet grazen een dier heeft rechten het zijn schepsels met een ziel

koe hoort buiten kan tegen hitte is de natuur, het valt ook wel mee met de hitte in ons land

Ik vind het eerste graat van mishandeling.
Ik snap ook niet dat de dierenbescherming daar een stok voor steekt
Wart een wrede hebzuchtige wereld
Nederland krijgt zijn deel
Kijk niet raar op
het kwaad straft zichzelf
ziekte armoe, slechte economie
het wordt hier een derde wereld land
er wordt door de wetten der natuur gestraft

het gaat altijd maar om geld
Geld zal de mensen verbranden

Er zijn veel zaken het gaat nu over de koeien

dropje het dier heeft rechten leeft ook snap je

EEN KOE MOET NAAR BUITEN HEEFT HIJ RECHT OP

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja dat vind ik ook... Ze zouden het hele jaar buiten moeten kunnen lopen als ze dat zouden willen...

Daar moesten ze maar een campagne voor voeren die PVVD...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens!

Andere antwoorden (13)

Koeien zijn eigenlijk net mensen, en net als wij liever lui dan moe. Het mag dan misschien een beetje tegenstrijdig of dieronwaardig lijken, maar als een koe mag KIEZEN of ze naar binnen of naar buiten gaat, blijft ze vaak graag lekker binnen. Droog, warm, of juist koel, eten bij de hand, lekker. Zo zijn er ook waterbedden voor koeien ontwikkeld die mensen belachelijk in de oren klinken, maar koeien liggen er echt liever op dan op de grond.
Geen enkele dierenvriend zou overwegen zijn hond of kat dag en nacht buiten te laten met alleen een klein schuilhokje. Toch is dat voor die dieren wel de 'natuurlijke' situatie. Wij genieten ook van heel wat luxe zaken die je nauwelijks natuurlijk voor de mens kunt noemen.
Dierenmishandeling is het al zeker niet, als de dieren er verder lichamelijk en geestelijk niet onder lijden. Het is bepaald niet hetzelfde als bio-industie of kistkalveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh ?? Mag ik weten waar dat op slaat ?? Ik drink geeneens melk.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet trouwens voornamelijk biologisch vlees. Maar ben een groot voorstander van afschaffing van de bio-industrie en een normale kostprijs voor het vlees, en een lagere vleesconsumptie in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij pretendeert in het hoofd van een koe te kunnen kijken, en vertelt zonder blikken of blozen dat een koe liever binnen staat. Waar haal je het in vredesnaam vandaan!
Heb je ooit wel eens een koe gezien die na een lange winter eindelijk de wei in mag?
Het beest wordt gek van vreugde!
Het is absoluut vergelijkbaar met bioindustrie en kistkalveren, je ontneemt dieren namelijk iedere vorm van bewegingsvrijheid.
Misschien reageer ik wat fel, maar dat komt door de onmacht tegenover mensen die door hun mening of handelen de bioindustrie en dierenmishandeling in standhouden, terwijl er blijkbaar geen haan naar kraait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat pretendeer jij ook. En ik ben opgegroeid tussen de koeien, dus ben er wel een beetje in thuis. Ik wéét dat ze vaak en graag naar binnen willen als de deur open is, vooral als het regent of erg warm is. En naar buiten als het lekker is ; net als ik. Willen mijn kinderen ook graag als ze op school zitten ; is dat mishandeling dan ??
Nogmaals, koeien buiten heeft veruit mijn voorkeur, maar mishandeling is het zeker niet. De meeste boeren zouden het ook veel liever willen, als ze zich niet aan 1001 andere soms belachelijke regeltjes zouden moeten houden.
En nee, een koe op een ruime stal is absoluut geen kistkalf. Sorry.
Ja vind ik ook, koeien moeten zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten willen staan. Ze kunnen ook een afdakje maken voor als de koeien het te heet vinden worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is dierenmishandeling.
Maar wat dat betreft zijn er nog wel meer zaken die in Nederlands het daglicht (letterlijk) niet kunnen verdragen!
Zo zijn er ook paarden die wekenlang op stal staan, dat is regelrechte marteling.
Om nog maar te zwijgen van kistkalveren, legbatterijkippen en noem maar op.
Afschuwelijk.
Maarja, we willen allemaal zo goedkoop mogelijk ons stukje vlees op ons bord, dus er zal wel niet veel veranderen voorlopig.
Maar wel beledigd en boos zijn met z'n allen als er op Dominoday een mus uit de lucht wordt geschoten...
Ik ben om bovenstaande reden vegetarier geworden, ik wens niet meer mee te doen aan de valse dierenliefde in dit land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zaken die jij noemt zijn inderdaad van een heel wat discutabeler orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziet er lekker uit dat kalfje.
Het is zéker fijner voor de koeien om buiten te kunnen zijn.
Maar omdat de melkprijzen zo waanzinnig laag liggen, dwz. voor de veehouders, kunnen ze soms niet anders, omdat het veel minder werk is dan dat je ze 2 x per dag binnenhaalt om ze te melken - je moet dan natuurlijk ook 2 x per dag de stal schoonspuiten. Koeien die de hele dag op stal staan, hebben vaak een soort lopende band achter zich, waardoor de mest gelijk weggevoerd wordt.
En het land waar anders de koeien op lopen te grazen, kan dan gebruikt worden om gewassen op te verbouwen, die dan wat meer geld in het laadje brengen, zodat de boer zijn bedrijf kan behouden.
Om koeien op stal mishandeling te noemen gaat dus te ver - maar ik zie ze ook het liefst buiten, met vrije inloopstallen zonder afgrenzingen "per koe", en speciale stallen voor het melken. En ik denk de boeren óók.
Ik ben niet zeker van de prijs die een boer per liter melk krijgt - ik dacht, dat het op het moment bij 12 c. ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het er wel eens over gehad met een koeienboer. Die vertelde me dat hij ook het liefst zijn koeien in de wei zou laten als het weer het toeliet. Maar de moderne afvalstoffen administratie (stront, methaangas, ...) waar ze toe verplicht zijn, maakt dat vrijwel onmogelijk. Wat ik trouwens ook dierenmishandeling vind, is dat ze soms in de brandende zon moeten staan omdat er nergens een schaduwplekje te vinden is. Niet eens een zielig boompje of wat struiken (dat bemoeilijkt het maaien, neem ik aan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je koeien laat grazen hoef je er niet te maaien....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is ook weer zo. Ik weet het niet, maar ik begrijp niet waarom er niet een plekje schaduw voor ze gemaakt wordt. Ben vergeten het aan de koeienboer te vragen.
Ik vind zeker ook van wel! Als het lekker warm is moeten ze gewoon buiten kunnen lopen en niet in een hokkie staan zweten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij missen onze grote vrienden wel als ze niet naar buiten mogen met het mooie weer. Wij mogen wel heel vaak naar buiten en dat vinden we wel relaxt. We vinden het niet eerlijk dat de koeien van de buren binnen moeten blijven. Maar we snappen ook niet waarom ze eigenlijk binnen zouden moeten blijven? Willen ze het gras perse zelf maaien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja!! Een dier moet zoveel vrijheid hebben als mogelijk is. Het is voor een koe ook lekker om buiten te lopen met mooi weer!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens
Ik kan het niet direct dierenmishandeling noemen. Het beest krijgt waarschijnlijk genoeg te eten en te drinken, komt geen ruimte tekort, en wordt ook medisch goed verzorgd. Melkkoeien zijn eigenlijk maar een van de weinige categorieen die in sommige gevallen wel daadwerkelijk buiten rondlopen. Vleeskoeien staan vaak binnen, en varkens, kippen, zelfs de meeste sportpaarden, en een heleboel huiskatten moeten ook gewoon binnen blijven.
Persoonlijk vind ik wel dat een koe beter buiten dan binnen kan staan, en dat daar ook vanuit de politiek wat aan gedaan moet worden. Maar de dierenbeschierming heeft wel belangrijkere dingen te doen, er zijn nog steeds vele grotere problemen voor het dierenwelzijn dan melkkoeien die binnen moeten blijven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat koeien meer binnen moeten staan, komt door de nieuwe mineralen wet.
je hebt meer mineralenverliesen als ze buiten staan. (hierdoor heb je kans dat je boete's moet betalen.

ook zijn er boeren met een melkrobot, zodat het bijna niet mogelijk is om de koeien buiten te doen, dan zou de looptijden te lang worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ,dat vind ik dierenmishandeling.
En als die koeitjes zomers buiten staan zou het ook niet gek zijn om in het weiland een paar grote bomen neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vleeskoeien staan vaak op stal, ook omdat het buitenlopen energie, en dus kilo's kost. En het is nu eenmaal niet anders maar dat is wel de opbrengst. Omdat het bij melkkoeien niet gaat om de kilo's maar om de melk, worden die, als de ruimte het toelaat sneller naar buiten gedaan. Gelukkig zijn er steeds meer "halfopen"stallen waarbij de koeien de buitenlucht in ieder geval kunnen ruiken en vaak ook zoen. Niet ideaal maar toch een hele verbetering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel:

Nee het is geen dierenmishandeling, hier versta ik toch echt andere dingen onder. Ze zullen binnen zeker goed verzorgd worden want daar heeft de boer zelf ook belang bij.

Ja: ze zouden naar buiten moeten met mooi weer. Net als mensen niet graag de hele lente en zomer binnen zitten. Maar dan wel onder de juiste omstandigheden. Want koeien in een brandende zon, zonder ook maar enige schaduw en een uitgedroogde bak water, vind ik WEL een vorm van mishandeling. Heb het vaak genoeg gezien en ik kan me niet voorstellen dat er een koe is die dat prettig vindt. Als ik koe was zou ik in zulke gevallen liever binnen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger hebben we ook koeien gehad, als het heel warm en zonnig was dan bleef het land open, alle koeien gaan dan als ze gegraasd hadden naar binnen en een groep ging helemaal niet naar buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus met andere woorden: de koeien hadden het zelf voor het kiezen of ze naar buiten gingen of binnen bleven? Of, als ik het verkeerd begrepen heb, welke koeien bleven binnen en welke gingen naar buiten?