Omdat veel mensen voortdurend gedachten in hun hoofd hebben. Gedachten komen en gaan totdat we in slaap vallen en onze geest rust krijgt. Niet iedereen beseft dat we bewust onze 'denkmachine' kunnen stopzetten.
Meditatie is hiervoor een heel goede methode.

Veel mensen die mediteren merken dat hun lichamelijke en geestelijke welzijn erop vooruitgaan. Door een moment uit de drukte van alledag te stappen, helemaal stil te worden kalmeert je gedachtestroom. Spanning, angsten en zorgen verminderen. Je geest komt tot rust waardoor de balans tussen lichaam, geest en emoties zich herstelt.

Door te mediteren handel je efficiënter en effectiever, waardoor je de dagelijkse problemen op een heldere en kalmere manier benadert.

Niet iedereen groeit op met meditatie in het gezin, het is veelal iets wat mensen zelf gaan ontdekken. Kinderen hebben in de regel een uitlaatklep die groot genoeg is zodat ze niet in gedachten blijven hangen. Toch is meditatie voor kinderen helemaal niet zo gek. Kinderlevens zijn druk en vol met prikkels. Soms kan een eenvoudige meditatieoefening, overdag of voor het slapen gaan, net wat meer ontspanning geven. Maar zeker niet elk kind zal het nodig hebben.

Persoonlijk vind ik het een goede zaak om kinderen bekend te maken met meditatie. Rust is voor ieder mens goed, jong of oud. En als je het vroeg leert kan dit een extra handvat zijn voor de toekomst. Yoga is overigens ook een heel goede manier om de geest tot rust te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk om even weg te zijn van je problemen. Sommige mensen doen dat door middel van muziek maken of luisteren, door te lezen, mime spelen, iedereen heeft zijn eigen manier. En sommige mensen doen dat door middel van mediteren. Ik denk dat het mensen rust geeft waardoor al hun problemen minder gaan lijken en ze minder gestresst worden.

Toegevoegd op 12-06-2009 07:43:51
Ik denk trouwens dat alles vroeger automatischer ging en het duidelijk was wat je moest doen. Daardoor hoef je minder ingewikkelde keuzes te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er een goeie site is die dezelfde vraag bevat, vandaar....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt af van je definitie van meditatie. Als je er bewust voor gaat zitten in een speciale ruimte met de nodige voorbereidingen ; nee, dat doet niet iedereen. Om alle denkbare redenen van geen tijd tot er niet in geloven / dat onzin vinden.

Maar momenten van inkeer en zelfreflectie kennen we denk ik allemaal wel, al is het maar achter het stuur of in bad of zomaar, overdag tussendoor wegmijmeren, tussen de pagina's van een boek of voor een kopje koffie. Even niks actief doen maar heerlijk 'niksen', en ik denk dat we dat ook allemaal nodig hebben; je kunt niet voortdurend in de vijfde versnelling. Handwerken is overigens ook een heerlijke vorm van meditatie. Mits je het 'gedachtenloos' kunt.

En ja, ook kinderen hebben momenten dat ze even lekker wegdromen en mijmeren, en over abstracte dingen nadenken enzo (tenminste, de mijne wel). Maar ook tijdens activiteiten ; tekenen en kleien zijn 'meditatie'-momenten bij uitstek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen mediteren om niet te hoeven voelen dat wat ze voelen... Ze willen ergens vanaf... Sommigen dat zijn de New-agers, die willen juist wel iets voelen, wat ze nog nooit gevoeld hebben...

Dus door onvrede in het leven, willen de mensen die gaan mediteren, een ander leven, zonder de moeilijkheden die ze nu ervaren...

En ze denken dat te kunnen bereiken met mediteren...

Jij en ik weten allebei dat dat niet, nooit niet gaat lukken, op die manier...

Maar net als met het spreekwoord, bezoekers brengen altijd geluk, hetzij komend, hetzij gaand...

Zo is dat ook met mediteren, het brengt altijd geluk, hetzij als je begint, hetzij als je stopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is eerder het tegengestelde van mediteren, wat je hier omschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk nog nooit gemediteerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wel... Ik hoef niet meer te mediteren... Maar ik heb het jaren gedaan... Ik heb het over hoe mensen erover denken, niet ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat word je door sommigen toch verkeerd begrepen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totaal onherkenbaar, dit verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@wimmie kijk maar naar SuzyQ... Dan zie je het life gebeuren...
Er kunnen allerlei redenen zijn voor mensen om te mediteren. Mediteren wordt vooral beoefend door boeddhisten. Zij zien het als training en ontwikkeling van de geest. Je traint de geest om waakzaam te zijn, door je te concentreren op iets (vaak wordt de ademhaling gebruikt). De bedoeling van meditatie is om te ontwaken tot de realiteit, en zeker niet het wegstoppen van de realiteit of doen alsof de realiteit rooskleurig is. Er bestaan veel misverstanden omtrent meditatie en veel westerlingen hebben zich ook verkeerde technieken aangeleerd. Het is in ieder geval niet zo dat je bij meditatie probeert om aan niets te denken, integendeel, je oefent om je te concentreren en om waakzaam te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede omschrijving. Een andere term voor meditatie is dan ook 'zitten in aandacht'. Niet 'gedachteloosheid', 'vlucht', 'trip' of al die andere vreemde beelden die mensen soms hebben bij meditatie. Meditatie is bewust-zijn, in aandacht zitten in plaats van je alleen mee te laten voeren door de stroom van alledaagse dingen, en fundamenteel de vraag stellen: "Wat is dit?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad SuzyQ, dank je voor de aanvulling.
Als ik zo de verschillende reacties doorlees is er groot verschil in interpretatie bij wat mediteren nu precies is. De een denkt hierbij aan een boedistische monnik die uren in stilzwijgen is gehuld om tot innerlijke vrede te komen. De ander ziet het als stil gebed in een kerk.

Je kunt ook mediteren om te ontspannen. Zowel geestelijk als lichamelijk. Als je een drukke dag hebt gehad zijn er tal van oefeningen waarmee je kort tot rust komt. Deze oefeningen vallen onder de categorie ontspanningsoefeningen, maar zijn ook een vorm van meditiatie. Als je werk hebt waar je veel bij na moet denken en je een hoop informatie te verstouwen krijgt werken dergelijke oefeningen heel goed. Soms hoeven ze maar kort te duren.

Voor de Nintendo Wii is een leuk "spel" te koop, Wii Fit waaarbij ook een meditatie oefening zit met een kaars. Mijn zeer drukke dochter doet dat ook wel eens uit zichzelf en ze wordt daar heerlijke rustig van.

Door dergelijke oefeningen te doen kan je even de pas op de plaats te maken zodat je er daarna weer helemaal tegen kan. Om dit eens te ervaren zou je onderstaande link kunnen proberen. Ik ken prettigere voorbeelden (met muziek), maar als je serieus onderstaande oefening doet kan ik me niet voorstellen dat je hier niet ontspannen van wordt. Het kan gewoon achter je bureau en je hoeft geen monnik te worden.

Toegevoegd op 12-06-2009 10:15:45
NB. Het is denk ik niet zo dat meditatie voor iedereen werkt. Je moet het zelf wel prettig vinden. Noud de Haas (bron) geeft terecht aan dat er meer manieren zijn om je leven te "verlichten". Voor de een werkt het, voor de ander niet. Bij mij werken korte oefeningen wel, maar lange meditaties van 20 minuten of veel langer, daar ben ik ook niet aan toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk om tot rust te komen, om even aan niets te denken. Ik heb zelf geen ervaring. Maar ik denk ook dat kinderen niet kúnnen mediteren omdat ze ten eerste niet veel problemen hebben die ze uit hun hoofd moeten verbannen(op een paar uitzonderingen na, zoals drukke kinderen en kinderen met een trauma) en kinderen kunnen en willen eenvoudig gezegd niet stil zitten. Dat denk ik, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vrij jong (een jaar of 11) begonnen met mediteren. En nog veel jonger kan ik me herinneren dat ik volledig in iets op kon gaan, totale aandacht op één ding richten (al was het maar zoiets simpels als het knopen van vriendschapsbandjes). We zijn gewend om aan meditatie te denken als aan zwevende monniken in oranje gewaden die in lotuszit urenlang 'ooooooohhhhmmmmm' zeggen, maar het kenmerkende van meditatie is het richten van de aandacht. Kinderen zijn daar prima toe in staat, soms een stuk beter dan volwassenen. Overigens is mediteren niet 'problemen uit je hoofd verbannen' of 'traumaverwerking'. Dus waarom zou je niet kunnen mediteren als je niet veel problemen of trauma's hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens SuzyQ. Mijn dochter doet het op de wii en ze is dan erg geconcentreerd.
Om het leven waarde te geven en meer jezelf te leren kennen. Alle overbodige rotzooi kwijt te raken.