Vanaf wanneer zullen de natuurlijke grondstoffen op zijn?

Wanneer zullen de grondstoffen olie, steenkool, gas, etc op zijn, ervan uitgaand dat de groei in het gebruik hiervan dezelfde lijn volgt als de afgelopen jaren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zal helaas sneller gan dan de meeste mensen denken.
De grootste groep afnemers die aan het groeien is, is de middenklasse in China en India.
Deze groep wordt steeds groter en wil steeds meer luxe naar 'westerse maatstaven'.
Hierdoor stijgt het gebruik (en dus de vraag naar) genoemde grondstoffen bijna exponentieel.

Daar kan een gevonden gas en olieveld onder de Noordpool niet tegenop hoor.
Overigens verwacht men dat daar "slecht" 7% van de totale wereldvoorraad te vinden zal zijn.
Daarentegen wordt het economisch wel steeds rendabeler om grondstoffen te winnen waar dat eerder zwaar verliesgevend was.
Dit door het beschikbaar komen van nieuwe technologieen (en ook de marktprijs kan van invloed zijn).
Voorbeelden: Het winnen van aardolie in Drenthe, de mijnen in Limburg, olie uit de teerlagen in Noord-Amerika.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is natuurlijk niet excact te bepalen,er worden toch steeds weer nieuwe olie en gasvelden gevonden,maar de verwachting is dat het over 150/200 jaar wel krapjes zal gaan worden.Maar ik denk dat men dan wel alternatieven gevonden zal hebben.
Het enige is,wij zullen het niet meemaken.Laten we hopen dat onze achter-achterkleinkinderen het verstand en mogelijkheden hebben om alles aan het draaien te houden.

Groeten.