Wat is leven?

Wetenschap en Godsdienst hebben hier vast wel een antwoord op. wat is leven? Een steen leeft niet, waarom niet. Moleculaire deeltjes leven niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Leven is gedefinieerd als alles wat voldoet aan al deze voorwaarden:

- het heeft een stofwisseling (ademhaling, spijsvertering)
- het reageert op prikkels uit de omgeving
- het plant zich voort (inclusief groei)
- het handhaaft een stabiel intern milieu

Een steen voldoet niet aan deze voorwaarden. Moleculaire deeltjes ook niet.

Een virus is volgens deze definitie geen leven. Een virus heeft geen stofwisseling - het is volkomen inactief. Een virus reageert wel op prikkels uit de omgeving, maar dan alleen middels een automatische reactie door een geschikte cel die _toevallig_ in de buurt is, te infecteren. Sommige virussen doen zelfs dat niet, die laten het aan die cel over om het virus op te vreten. Een virus plant zich niet voort - het virus gaat verloren op het moment dat het een cel infecteert, maar de genetische informatie van het virus herprogrammeert de cel zodanig dat die cel een virusproductiefabriek wordt. Je zou kunnen zeggen dat een virus zich niet reproduceert, maar zich door een ander laat reproduceren. Tenslotte is in een virus geen sprake van een stabiel intern milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Iets leeft of kan geleefd hebben (dood) als er sprake is geweest van ademhaling en spijsvertering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is sprake van leven als een of meer cellen voedsel tot zich nemen en dat omzetten in energie of groei (celdeling).
Stenen doen dat gewoonlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leven wordt over het algemeen aangeduid als een 'organisme' wat kan groeien en/of vermenigvuldigen.

organsime = een levend wezen met een eigen stofwisseling.

Dat is dus zo'n beetje de definitie waar ik me wel in kan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn 2 soorten stoffen op onze planeet nl: organische en anorganische stoffen de organische stoffen zijn van biologische oorsprong en leven of hebben geleefd de anorganische leven niet. Alle organische stoffen die onderdeel zijn van een organisme dat zich op enig moment kan voortplanten zijn levende wezens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een kansrijke steen had geleefd, zou deze ongetwijfeldt wel tot hart, van iemand, geschopt hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een duimpje omlaag. Zoiets zou ik als bioloog nooit kunnen bedenken. Heel filosofisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
leven ademt, voedt zich, uit zich, creëert, brengt voort, wordt ziek en houdt op te bestaan. een hele belevenis dat o.a. stenen niet hebben. maar fauna en flora wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grote, nog altijd doorgaande discussie over de status van virussen - zijn deze nu wél of níet in leven - lijkt me een redelijke indicatie dat hier in de wetenschap nog geen consensus over bestaat.

Waar de drie geaccepteerde groepen (bacterie, archaeon, eukaryot) wel allemaal aan voldoen: een eigen metabolisme, en de mogelijkheid tot voortplanten/zelfreplicatie. Virussen maken gebruik van het metabolisme van andere cellen, en kunnen zichzelf niet voortplanten. Ze zijn echter wel opgebouwd middels DNA of RNA.