Als wit de steriele dokters/ziekenhuiskleur is, waarom is operatiekleding dan groen ?

Ik mis helaas het antwoord dat ik inmiddels elders heb gevonden : het nabeeld van rood is groen. Zoals dat van zwart wit is en vice versa. Wanneer je lang naar iets roods (bloed) kijkt en dan naar iets wits, zie je een groene vlek. Op groene kleding valt deze niet op, wat rustiger is voor de ogen en je makkelijker laat focussen op het gebied waar je aan het werk bent.
Verder oogt bloed op groen als bruin, wat er blijkbaar iets frisser uitziet. Vermoedelijk is het er ook makkelijker uit te wassen - maar die is voor eigen rekening.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Waarom groene operatiekleren?
Het zou wel veel gezelliger zijn als operatiedokters en zuster in het rood rondliepen. Maar jammer genoeg kan dat niet. Weet je waarom? De dokters moeten duidelijk verschil kunnen zien tussen hun kleding en de wond. En dat geldt natuurlijk helemaal voor het laken met een gat erin dat over de operatieplek ligt. Stel je voor dat de dokter per ongeluk het laken aan je vel vast hecht omdat hij het verschil niet kan zien !! Daarom zijn de kleren en de lakens groen of lichtblauw. Knappe koppen hebben uitgevonden dat groen en lichtblauw heel rustgevend zijn. En zeker voor lange operaties is dat natuurlijk mooi meegenomen. Bovendien blijkt dat mensen die lang naar iets roods kijken (zoals de dokter naar de operatiewond) diezelfde rode vlekken nog steeds zien als ze daarna naar een lichte achtergrond kijken. Vandaar dat ook witte operatiekleren niet gebruikt worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet het niet zeker, maar het heeft iets te maken met het feit dat rood (bloed en zo) nogal opvalt op een groene ondergrond geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag is - meen ik - hier al een keer gesteld.
Groen zou rustgevend zijn.
AWM
14 jaar geleden
De reden voor de kleur groen is dat de kleding donker moet zijn, want dat reflecteerd niet en geeft rust aan je ogen. Dat is heel belangrijk omdat chirurgen soms wel uren achter elkaar zeer geconcentreerd moeten werken. Op donker is bloed ook minder zichtbaar. Men heeft gekozen voor groen omdat die kleur aan die voorwaarden voldoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat bloedvlekken op groen minder heftig overkomen en misschien wel verkleuren dan bloed op een witte ondergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden dat slagers een stukje plastic groen tussen het vlees plaatsen; opvallen. Rood en groen zijn complementaire kleuren, simpel gezegd; tegengestelde kleuren. Zodra je deze 2 naast elkaar zet vallen zowel het groen als het rood beter op.

Toegevoegd op 07-06-2009 10:24:42
o ja, en steriel heeft niks met een kleur te maken