Wat gebeurt er met de grond op het Aardgasveld van Slochteren als het aardgas op is? Zakt het in? Heet het dan het gat van Slochteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ha, die Jeroen020;

De bodem zakt vaak op plaatsen waar gas gewonnen is. Er wordt nu geëxperimenteerd met het injecteren van CO2 om verdere verzakking tegen te gaan. Misschien dat er ooit een Slochterse Vallei op de kaart komt te staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gas zit vooral in poreus gesteente... En het zakt wel in, maar het is geen gasbel zoals je zou verwachten... En het zal wel aanklinken door de jaren... Het reageert op trillingen van de aarde en maakt wellicht ook schokken, zoals laatst in Groningen was te merken... Maar een gat zal het nooit worden hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grond in slochteren is nu al aan het wegzakken, waardoor er schokken ontstaan en er scheuren in de muren komen. De grond zal dus waarschijnlijk een stuk dalen, maar een heus gat zal het niet worden.