Waarom is de toekomst niet meer wat ie geweest is?

Niets, van wat de futurologen in het verleden hebben voorspeld, is uitgekomen.
We zouden rond 2000 allemaal rondvliegen in jetpacks, het huishouden zou gedaan worden door mensachtige robots, en door de vliegende auto's geen files meer hebben. De bewegende trottoirs zijn er ook al niet.
Hoe komt het dat gespecialiseerde wetenschappers het zo mis hebben?

http://www.cnn.com/2009/TECH/science/05/29/jetpack/index.html?eref=rss_topstories

AWM
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Omdat veel voorspellers veel te optimistisch zijn.

Toegevoegd op 29-05-2009 19:53:59
(Qua tijdspad, dan.)
We zouden in 1990 al op Mars geland moeten zijn, en noem maar op. Veel dingen GAAN uiteindelijk wel lukken, maar 't duurt allemaal VEEL langer. Omdat veel van die voorspellers niet zo goed logisch kunnen redeneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De vraag is een contradictio in terminis...

De toekomst is nooit wat hij geweest is, dat is onmogelijk...

Er wordt wat afgevoorspeld, en er komt niets van terecht...
Maar als we nu de balans opmaken, dan kloppen veel dingen niet... Dat de zon ondergaat, klopt dan ook niet... het is nu nog licht daarom dat ik dat zeg...

Maar ik ben er zeker van dat alles uitkomt, wat er voorspeld is, maar dan wel wachten tot de toekomst voorbij is...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Met opzet in deze bewoordingen gesteld. Onze huidige toekomst is die van vroeger niet meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat opzicht vind ik de vraag bijzonder scherp geformuleerd en geef ik +1 voor de vraag! Maar dan past een filosofisch antwoord misschien beter.
Ik weet nog goed dat toen ik 10 was er prijsvragen waren waarin je beschreef hoe de wereld er in 2010 zou uitzien. Dat was toen nog ver weg en in die tijd voorspelde IBM dat er geen markt was voor PC's ;o)

De grootste uitvinding is de komst van het internet geweest zodat we nu samen met wildvreemden, eventueel over de hele wereld, zitten te discussieren over vragen. Maar ook dat belastingaangiften van Amerikaanse mensen duizenden kilometers verder in Bangelore worden ingetypt en de volgende dag op het bureau liggen. Dit is een ongekende ontwikkeling en als je hier meer van wil weten moet je "the world is flat" eens lezen.

Dus aan de ene kant gaan dingen niet zo snel als je verwacht en verschijnen er andere dingen die veel belangrijker zijn dan waar je nooit aan had gedacht.

Wat ik wel jammer vind is dat ik nu een Full HD televisie heb, maar nog geen Full HD TV uitzendingen. Wat mij betreft mag de toekomst ook wel eens wat eerder komen ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat er een paar bedrijven in de wereld zitten die samen meer macht hebben dan alle regeringen bij elkaar...

En ik heb jaren terug eens een pagina's tellend artikel gelezen in een businessblad dat ging over -wat ze toen noemde- de Derdekamer, zeg maar een sub afdeling van de Bilderberggroep...

Het ging er grofweg over dat deze groep van ondernemers min of meer bepalen wat er in de Tweedekamer gebeurd en wat er wel en wat niet in aanmerking komt bij de Eerstekamer, of wel de Senaat...

Dit soort georganiseerde groepen bepalen gewoon wat er allemaal gebeurd en wat er word tegen gehouden. Of wanneer en in welke fases iets tot de bevolking word doorgegeven...

En die robots zijn er echt wel. En ook die vliegende auto's staan ergens in een stoffige loods te wachten op de wereldprimeur...

Toegevoegd op 29-05-2009 20:11:00
Maar even een By The Way'tje...

Sinds wanneer weten wij wat de toekomst is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is hij ook nooit geweest. Vroeger was de toekomst heeeel anders:)

Kijk naar een science fiction film uit de jaren 60 en wat je ziet is super-jaren-60. Maar geen jaren 80 of 90 of zo.

Er worden in elk tijdsgewricht gewoon wat lijnen en trends doorgetrokken naar de toekomst. Heel interessant en leuk ook, maar het loopt ALTIJD weer anders.

Zoals mensen van 100 jaar geleden ONMOGELIJK deze tijd konden begrijpen, met zijn globalisering, Internet, transport middelen, politieke ontwikkelingen,

zo kunnen we zeker nadenken hoe alles er over 100 jaar uit zal zien, maar we weten 1 ding zeker:

HET ZAL ANDERS ZIJN!!!

Fasten your seatbelts en ervaar!!!! :):)

en MAAK (beïnvloed) de toekomst zoals jij hem graag wilt zien.
Een toegift voor de gelovigen onder ons:
Als je dat doet, ben je mede-schepper :)
en dat geeft een grote verantwoordelijkheid
(voor iedereen overigens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het mensen zijn, en mensen maken fouten.

Als je de Bijbel leest, lees je profetieën die wel uitgekomen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, klopt.
Dat fenomeen is in de wetenschap bekend als "self-denying prophecies"

"Een ander fenomeen is de parallelle toekomst: een toekomst pakte anders uit, omdat een voorspelling ernstig werd genomen en voorzorgsmaatregelen werden genomen (een 'self-denying prophecy')."

Er zijn uiteraard uitzonderingen, zoals onderstaande profetie van Nostradamus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Antwoordman;

De meeste futurologen (is dat een beroep?) gingen waarschijnlijk uit van wat er op het gebied van technologische een maatschappelijke ontwikkeling in hun tijd sterk in opkomst was. In een tijd waarin een aantal zichtbare baanbrekende zaken opgeld deden (wolkenkrabbers, snelle treinen, vliegtuigen, auto's duikboten, televisie, telefoon, ruimtevaart) is het natuurlijk vrij makkelijk om die beelden te extrapoleren en zo visueel een heel spannende toekomst te schetsen. In onze tijd, waarin de vooruitgang (if any) eerder in de informatievergaring en -verwerking lijkt te zitten ziet dat er allemaal veel gewoner en herkenbaarder uit. En misschien hebben we inmiddels ook begrepen dat er misschien veel zichtbaar verandert, maar veel andere dingen bij het oude zullen blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zelfs de knapste wetenschapper geen helderziende is, en er in de tussentijd onverwachte uitvindingen gedaan worden die een onverwachte uitwerking kunnen hebben.
En natuurlijk lopen we in de praktijk ook tegen problémen op die niemand heeft kunnen voorzien.

Veel oude toekomstvoorspelligen lopen stuk op milieu- en brandstofproblemen, bijvoorbeeld. Elektrische rolpaden en jetpacks zouden in theorie wellicht best al kunnen, maar ik moet er niet aan denken wat een energie dat vreet en wat een vervuiling het oplevert.

Aan de andere kant heeft niemand ooit ook maar het stoutste vermoeden gehad dat we in deze periode 24 uur per dag zouden zijn aangesloten op een netwerk dat ons in staat stelt 24/7 life contact te kunnen hebben met iedere willekeurige andere persoon op de wereld, alle kennis voor iedereen toegankelijk zou worden en we in een continue communicatiemaatschappij leven. Die ene 'kleine' uitvinding bepaalt echter voor een heel groot deel wel het dagelijks leven. Zonder computers was er wellicht iets heel anders ontstaan, waar ik me weer geen voorstelling van kan maken.

Hoe gek je je de dingen ook voorstelt, de praktijk is altijd net een beetje gekker.