Is telekinese mogelijk?

Ik lees er regelmatig wat over op internet en het ziet er wel vet uit, voordat ik m'n tijd ga verspillen zou ik eerst willen weten of het echt mogelijk is. Sommige mensen beweren dat je maar 10% van je brein gebruikt en dat met een ander deel van je hersenen het kan, maar is dat dan ook zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Korte versie: nee, telekinese is onmogelijk.

Waarom:

Er zijn vele, vele pogingen gedaan te laten zien dat het wel kan. Alle pogingen faalden jammerlijk.

Ook grote en machtige instanties als de Amerikaanse defensie en de Russische en Chineze equivalenten hebben het geprobeerd. Het zou natuurlijk een waanzinnig voordeel geven als jij als eerste telekinese zou kunnen inzetten - of het nu voor echte oorlogvoering is of alleen maar in tijden van spionage. Er is nog nooit iets hoopvols uitgekomen.

In de natuur worden alle mogelijke manieren gebruikt om een prooi te vangen, of - andersom - of aan een roofdier te ontkomen. De natuur gebruikt optische misleiding en andere optische hoogstandjes, geluid, elektriciteit, beweging, impuls, samenwerking, chemie, alle natuurkundige principes die ter beschikking staan. Je blijft je verbazen. Maar telekinese wordt nooit gebruikt - terwijl het een enorm evolutionair voordeel zou geven.

James Randi wordt vaker genoemd. Hij heeft een prijs uitgeloofd van maar liefst een miljoen dollar. De prijs is vaak geclaimd, maar alle claimers faalden voor de test - een test die steeds is bepaald met volledige instemming en inspraak van de geteste persoon.

Naast Randi zijn er meer onderzoekers. Ik was laatst bij een lezing van de Italiaan Massimo Polidoro. Ook hij heeft de vurige wens ooit eens iets paranormaals te zien. Hij heeft vele gevallen bestudeerd, maar in alle gevallen bleek dat de verklaring voor zogezegde telekinese berustte op gewone natuurkundige principes - en soms (Uri Geller) op psychologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenslotte iets dat ik hier al vaker heb betoogd. Iemand die over telekinetische krachten beschikt maar dat niet wil laten zien, is een grote hufter. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste: als je even laat zien dat je de telekinese beheerst, kun je die miljoen dollar van Randi winnen, en daarnaast nog een aantal andere prijzen. Dat geld kun je besteden aan goede doelen. In de derde wereld kun je er een paar duizend kinderen mee redden. Hier kun je een aantal bejaardencentra van meer personeel voorzien, zodat de ouderen vaker dan eens per week kunnen worden gedouched. Als je de telekinese beheerst en je weigert dat even te laten zien, zeg je dus in feite: och, ik zou met gemak duizenden kinderen van een langzame en ellendige hongerdood kunnen redden - maar nee, laat maar zitten, kan mij 't schelen. Ten tweede: als je laat zien dat je telekinese beheerst, kunnen we die krachten verder ontwikkelen. Dan zou bijvoorbeeld de Bijlmerramp wellicht zijn voorkomen. Dan hadden we overal in het land een paar getrainde telekineten kunnen stationeren, net zoals we nu overal in het land brandweermensen hebben. Bij een vliegtuigalarm kunnen die telekineten worden opgeroepen, net als de brandweer nu. De telekineten verzamelen zich, de piloot zet de motoren uit - waarna de telekineten het vliegtuig "opvangen", het in de lucht houden, en het dan gecontroleerd verticaal naar beneden laten zakken. Als je je in telekinese wilt verdiepen, ga vooral je gang. Maar sluit je ogen niet voor bovenstaande punten. Natuurlijk, spectaculaire claims over bijzondere gaven zijn interessanter dan de kale waarheid - maar wat heb je liever, een spectaculair verhaal, of de waarheid, ook al is die kaal?

Andere antwoorden (5)

Ja dat is mogelijk, maar voor een ieder die er niet in gelooft is het onmogelijk...

Met het brein heeft het niets te maken en als jij 10% van je brein gebruikt, dan ben je een genie... Normale mensen gebruiken 2 tot 3% van hun maximale vermogen...

Nee het heeft met heel iets anders te maken, zeker niet je brein...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wilskracht en doorzettingsvermogen helpt... Maar biedt wel weer geen garantie... Het is niet zoiets als een muurtje metselen...
Nee. Absoluut niet.
Je kunt beter wat nuttigs gaan doen met je tijd.
AWM
14 jaar geleden
Ik wil allereerst even een kanttekening plaatsen: mensen die beweren dat de mens maar 10% (of een ander willekeurig getal onder de 100%) gebruikt, hebben het mis, óf bedoelen dit niet in letterlijke zin. De hersenen worden volledig benut, en als dit niet het geval was geweest zou er een zeer sterke selectiedruk tegen ons hersenformaat zijn, omdat het ontzettend veel energie kost om in stand te houden. Het brein verbruikt namelijk een buitenproportioneel deel van je brandstoffen.

Hoe het menselije brein precies werkt is iets waar nog altijd onderzoek naar gedaan wordt, maar tests met onder andere PET en MRI scans tonen in elk geval aan dat voor een hoop processen verschillende delen van het brein in verschillende mate gebruikt worden.

Dan naar je hoofdvraag:

Hoewel er vele claims zijn geweest van telekinetische krachten is er tot nog toe nog nooit onder gecontroleerde omstandigheden enig positief resultaat geboekt op dit gebied. Mensen die beweerden over deze gaven te beschikken lieten zich niet testen, of bij tests bleek dat er een simpelere verklaring te vinden was dan telekinetische krachten (pagina's van een boek omslaan? blaas ertegen!), die vaak op illusionisten-praktijken gebaseerd bleken. Bekende goochelaars als bijvoorbeeld James Randi kunnen dit beter uitleggen dan ik, dus zoek hiernaar als je wilt.

Echter, dat er nooit een bevestigd geval van telekinetische krachten is geconstateerd, betekent niet automatisch dat het onmogelijk is. Wie weet, als jij je erop toespitst zul je de eerste zijn die deze gaven kan tentoonstellen en repliceren, ook in omstandigheden die niet precies zijn zoals jij ze voorschrijft, maar gekozen door degene die de test voorschrijft.

Maar ik zou er niet te hard op rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker niet in de 4 dimensies waar wij als mensen zintuigen voor hebben.

Wetenschappers hebben 11 dimensies nodig om bepaalde natuurkundige verschijnselen te kunnen verklaren. Maar die 'merken' we verder niet. Wellicht dat het in die dimensies wel mogelijk is, geen idee. Maar dan betreft het zeker niet alle 3-dimensionale objecten zoals wij die kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je maar eens op youtube 'james randy'
moet intikken dan komen de stukjes met uri geller ook aan bod, omdat randy hem al jaren op de hielen zit en geller geprobeerd heeft bepaalde filmpjes van youtube te laten halen.