Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Guur gebruik je alleen maar als je over het weer praat. Onguur bij de rest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja!
Onguur is ontstaan uit het voorvoegsel on- en het Middelnederlandse gehuer, dat 'lief' of 'vriendelijk' betekent. Guur is in de zestiende eeuw gevormd uit onguur, en betekende oorspronkelijk (net als onguur) 'onvriendelijk, stuurs'. Deze - op het eerste gezicht onlogische - vorming kon ontstaan doordat men niet meer begreep dat on- in onguur een negatief voorvoegsel was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet!
Je kunt deze woorden niet inwisselen voor elkaar in de Nederlandse taal.
(dus niet: guur type, of onguur weer!)
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik ook; Een ongure buurt is een buurt waar zich ongure types ophouden.
Terwijl als het guur in een wijk is, het winderig en koud is.
hm volgens lala's link is het hetzelfde eigenlijk. Het is in ieder geval niet, zoals bij andere woorden met on- ervoor, het tegengestelde.
Maar ik gebruik onguur toch vooral voor personen die er creepy uitzien, en guur voor als het stormachtig weer is...

Toegevoegd op 30-04-2009 22:06:05
ik zie trouwens bij de link nu ook dat het wel degelijk 2 verschillende woorden zijn, en dat ze 1 overeenkomstige betekenis hebben: namelijk als het over het weer gaat kun je guur en onguur zeggen. Wanneer het echter over een enge vent gaat zeg je onguur en niet guur..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het weer is guur, en onguur is een onguur type, iemand die je niet in een steeg wil tegen komen.
het zijn wel degelijk 2 hele verschillende woorden.

gr
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding