Hoe kan het dat ik jarenlang zonder problemen kolom en rij verkeerd heb gedaan?

Ik heb jaren terug in de tweede klas van een -inmiddels ontslagen en met burnout thuiszittende- wiskunde lerares geleerd: kolom is horizontaal en rij is verticaal. Dit is te onthouden met het volgende ezelsbruggetje: in kolom en in horizontaal zit een o.

Zodoende heb ik in mijn hele schooltijd, bij proefverslagen en zelfs tijdens de wiskunde en natuurkunde examens, horizontaal = kolom en verticaal = rij gebruikt.

In mijn eerste jaar wiskunde werd het me meteen duidelijk dat het andersom is.
Is dit nou puur geluk geweest, of iets anders? Ik heb mijn proefverslagen er even bijgepakt, en overal staat het dus verkeerd. Niet echt opvallend verkeerd dat dat de uitkomst heel anders is, maar meetresultaten en uitwerkingen zien er toch anders uit dan het zou moeten. Heb ik nou op een hele slechte school gezeten, of wat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Dan zul je mijns inziens voor een belangrijk deel gezwijnd hebben bij toetsen en anderszins.

In principe maakt het eigenlijk in het geheel niet uit of je a nou b noemt of vice versa zolang je maar consequent blijft. Problemen dienen zich dan eerst aan wanneer je in leerboeken of in contacten met anderen bemerkt dat er andere afspraken gemaakt zijn, namelijk dat a welzeker a is en b welzeker b. Maar zolang je geisoleerd bezig bent en (nogmaals) consequent blijft maakt het defacto niets uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee , aan je school heeft het niet gelegen, Het is gewoon een feit dat, wat je aanleerd je altijd zal doen als het gunstig werkt.
Kortom : je wist nooit beter dan kolom en rij op die manier te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als wiskundige kun je hier een eenvoudig kansberekeningetje op loslaten of het inderaad toeval is of er een externe factor in het spel is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is natuurlijk maar een afspraak.
Stel dat je oude school gewoon heeft afgesproken: wij doen een kolom=horizontaal, dan is er niets aan de hand zolang iedereen op die school dat doet.

Ik onthoud het zo: een kolom in de bouw is een rechtopstaande pilaar.