Studeren is een kans! Een kans die velen niet hebben omdat het hen aan mogelijkheden ontbreekt. Deze mogelijkheden kunnen met geld en/of geboorteland te maken hebben, maar ook met intellectuele mogelijkheden, opvoeding en stimulans.
Het kunnen studeren heeft niet altijd met geld te maken. In veel landen is studeren zelfs gratis. Ook zijn er kinderen wiens ouders alle financiële middelen zouden hebben om hun kinderen te kunnen laten studeren, maar de kinderen niet kunnen studeren omdat het ze aan capaciteiten ontbreekt.

Nu geef ik zonder meer toe dat kinderen in een welvarend land veel meer kansen hebben om te gaan studeren, maar het kunnen gaan studeren is beslist van meer factoren afhankelijk dan alleen van luxe. Voor begaafde kinderen wiens ouders het aan middelen ontbreekt, zijn er in veel situaties ook mogelijkheden om te gaan studeren door bijv. beurzen. Ik zou het kunnen studeren niet als 'luxe', maar als 'het hebben en benutten van kansen' omschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kennisvermeerdering is altijd een luxe in welke vorm dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker en vast! 100%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker als je kijkt naar veel landen waar kinderen niet eens de kans krijgen om hun school af te maken.
En met 12 of 15 jaar al volop voor een hongerloon aan het werk zijn.
Daar noem ik het een luxe.
Hier heeft iedereen de kans om te studeren die wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel zeker , want niet iedereen kan studeren voor arts of rechter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker alleen de welbedeelden kunnen het zich veroorloven,best wel deprimerend als je heel goed kan leren