Niet helemaal, hoewel....
Het Nederlands en het Vlaams hebben dezelfde oorsprong, en zelfs een overgangsgebied in Brabant, dat midden houdt tussen Vlaams en "Hollands".

Engels en Amerikaans hebben wel dezelfde oorsprong als bij NL/Vlaams, maar deze connectie mist geheel. Als je het goed bestudeert, blijkt het Engels enorm veel woorden te kennen, die in een bepaald deel van Engeland in gebruik zijn, maar in Amerika totaal onbekend. Uiteindelijk kent het Brits Engelse wellicht tot 10x meer woorden dan het Amerikaans Engels. Uiteraard evolueert het Amerikaans Engels ook, maar voor een deel komt dat via televisie en internet toch weer terug in Engeland. Datzelfde zie je met Vlaams en Nederlands overigens ook, door televisie en meer de meer internationale stijl van leven kunnen de talen af en toe mengen.

Als antwoord op je vraag; ja, die vergelijking gaat voor een heel groot deel wel op, maar als je meer in detail kijkt zijn er ook wel verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat is een aardige vergelijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, Vlamingen spreken sommige dingen anders uit dan Nederlanders
zo is dat ook zo bij Amerikanen en Engelsen.

Vlamingen hebben ook soms andere worden dan wij in Nederland gebruiken
zo is dat ook zo bij Amerikanen en Engelsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt in principe alles met alles vergelijken, maar je bedoelt neem ik aan of de situaties op elkaar lijken.

Een belangrijk verschil is dat het Amerikaans uit het Engels is ontstaan, terwijl het (noord)Nederlands en het Vlaams die verhouding niet hebben.

Sterker, officieel delen de Vlamingen en de Nederlanders dezelfde taal.

Verder is er een groter verschil tussen het Gronings en het Brabants dan tussen het Brabants en het Vlaams.
13 jaar geleden
ja,
maar ik denk dat Nederlands/Vlaams meer op elkaar lijkt in vergelijking met Amerikaans/engels