Waarom wordt bij de citotoets zo'n rare beoordelingsmethode gehanteerd?

Nul vragen goed en je hebt 500 punten. Tweehonderd vragen goed en je hebt 550 punten. Bizar. Wat is hier in vredesnaam de gedachte achter? Is het de bedoeling de pijn te verzachten voor zwakke leerlingen door iedereen scores te geven dicht bij elkaar liggen? Als dat zo is, is dat wel een trieste gedachtengang, toch?

Toegevoegd na 45 seconden:
...te geven die....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord heb ik nog steeds. Wat is er op tegen om kinderen met alles fout een 1 te geven, en met alles goed een 10. Zit hier politieke correctheid achter?

Het beste antwoord

Zie hieronder voor het antwoord van Cito zelf op deze vraag:

Voor de Eindtoets kun je niet slagen of zakken, op de Eindtoets kun je geen voldoendes of onvoldoendes halen. Daarom vond Cito het niet verstandig om voor een schaal te kiezen die direct associeerbaar is met schoolcijfers zoals 1 tot en met 10. Bovendien wilden we in 1976 met de keuze van de schaal van 501-550 vermijden dat de Eindtoets zou worden opgevat als een IQ-test (intelligentietest). De scores op deze testen hebben in de meeste gevallen een gemiddelde van 100. De reden dat we een schaal van 50 punten gebruiken terwijl de toets uit 200 opgaven bestaat, is dat een schaal van 50 punten breed genoeg is voor het doel waar het bij de Eindtoets in de eerste plaats om gaat: het geven van een onafhankelijk advies over het best passende brugklastype voortgezet onderwijs.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De hele citotoets is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Om kinderen goed te kunnen beoordelen zouden ze op een hele andere manier moeten testen. De cito is de laatste decennia nauwelijks veranderd, maar de kinderen enorm!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees ik dit nou goed: 0 vragen goed, dus geen enkele vraag goed, dus alles fout...dan krijg je 500 punten?
En als je 200 vragen goed hebt...dus geen enkele fout...dan krijg je 550 punten?
Hoe gestoord is dit land eigenlijk???
Ik kan mijn ogen niet geloven. Het was me al opgevallen dat ze met de I.Q testen ook al cijfers hebben veranderd.
Zodat het lijkt of iedereen intelligent is...
Als dit werkelijk zo is...van die puntentelling bij de cito-toets, wat ik wel aanneem want je zou daar toch niet om liegen,lijkt mij.. dan zijn we inderdaad VER gezakt in dit land.
Omgekeerde wereld hier...en het is dan inderdaad zo, dat er meer rekening wordt gehouden met de zwakkere in deze samenleving. En daar worden dus de cijfers op aangepast. Kan het nog krommer?
Dat gaat dan een leuke generatie worden....mensen op de verkeerde functies. Wat nu al het geval is...
Buiten deze puntentelling...is die hele Cito toets een lachertje. Alles wordt afgewogen en afgemeten aan de hand van een moment opname, ook al duurt die dan een dag. Als je nerveus bent en een blackout hebt op die dag...dan scoor je heel laag terwijl je normaal gesproken alles weet van wat je hebt geleerd.
Echt...het zegt niet alles.
Ik heb kinderen naar de LHNO zien gaan die eigenlijk in de HAVO hoorde. En kinderen naar de HAVO zien gaan, die daar niet geschikt voor waren. Allemaal dankzij die Citotoets. Wat een soepzooi allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat mensen op deze manier wordt voorgehouden dat ze beter scoren dan ze daadwerkelijk doen, je weet immers dat de puntentelling bij 500 begint en bij 550 eindigd. Er zal een formule voor zijn om die berekening te maken, maar ik kon er geen informatie over vinden.

Wel een voorbeeld; een IQ-test heeft als gemiddelde uitslag 100 tot 120 punten. een chimpansee heeft ongeveer 70 punten. bij minder dan 80 punten wordt een mens als zwakbegaafd gezien. dit houdt dus in dat er waarschijnlijk door geen enkel mens een lagere score dan 70 gehaald wordt, en toch zijn die scores er wel. ook dit zal ivm een formule zijn.