School laat persoonsgegevens slingeren wat zal ik doen?

Vandaag vond ik een stapel papieren met daarop een e-mails van de administratie met gegevens over overplaatsing van leerlingen en alle rapporten van leerlingen klas 4. ook lag er een lijst met de volgende gegevens:
leerlingen nummer,Examen nummer,naam,officiële naam, geb. datum,geboorteplaats,opleiding. voor de duidelijkheid deze papier lagen in de papier bak in een klas lokaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
De gegevens zijn afgedrukt op 27-04-2010

het logo op het papier viel me op dit is het logo van het punten systeem van onze school

Toegevoegd na 26 minuten:
Nog even over de veroudering van de gegevens. zit zelf in de vierde en al mijn informatie en punten komen overheen met de werkelijkheid

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (14)

Blijkbaar waren de gegevens verjaard. Sowieso raar dat jij in de papierbak gaat snuffelen :S

Toegevoegd na 5 minuten:
Op basis van je uitbreiding;
De gegevens kunnen dan wel recent zijn afgedrukt, maar zegt niets over de verjaring van de documenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afblijven met je vingers en verder geen actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou juist zeggen: uit de papierbak halen voordat iemand met slechtere bedoelingen ze vindt, en melding van doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist het feit,dat ze in de prullenbak lagen,zou voor mij reden zijn om er af te blijven! Ik neem aan dat iemand die papieren daar in gedeponeerd heeft met de intentie om ze weg te smijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongetwijfeld. En diegene is daarmee voorbij gegaan aan zijn verantwoordelijkheid om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Dus niet laten liggen (dan ben je zelf net zo verantwoordelijk) en wél melden!
Even bij de directie op het bureau leggen..kunnen ze eens nadenken waar ze mee bezig zijn...

Misschien is het wel verjaard oke...maar dan nog is het niet echt netjes dat iedereen die maar langs loopt van die persoonlijke gegevens inzicht krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk afgeven bij de directie. Ze zullen je er dankbaar voor zijn. Leg uit waar je het hebt gevonden en hoe laat zodat de verantwoordelijke persoon tot de orde geroepen kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een meldpunt voor, als je het idee hebt dat dit structureel gebeurt en dus ook met jouw gegevens.
En anders gewoon even netjes de leraar erop aanspreken OF je mentor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk is het stom om zoiets te laten rondslingeren, maar ja, we doen allemaal regelmatig iets stoms. Als iedereen dan overtrokken reageert, krijgen we het met zijn allen daar heel erg druk mee.
Laten we allemaal in dit soort situatie doen, zoals we zelf behandeld zouden willen worden.
spullen teruggeven aan de eigenaar, die er op aanspreken, beloven dat je bij een volgende vergissing het daar niet bij zult laten en de zaak vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Netjes afgeven bij jouw school, verder niets ermee doen.
Het is niet correct dat het gebeurt en in het vervolg zullen zij hopelijk van hun fouten leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melden bij de schooldirectie wat je hebt gevonden en de papieren overhandigen aan deze directie. De directie moet de eerste verantwoordelijke (de medewerker die nalatig is geweest) ter verantwoording roepen.
School mag deze papieren niet rond laten slingeren. Maar jij bent evengoed strafbaar als je de gegevens in de openbaarheid brengt.
Als de directie nalaat verdere actie te ondernemen, kun je eventueel ook nog naar het schoolbestuur gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een nuancering over het in het openbaar brengen van de gegevens: dat is niet strafbaar als de gegevens zijn geanonimiseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is waar.
Ik zeg mee naar huis nemen en eens haarfijn doorlezen al die documenten, wie weet wat je allemaal leert. Kansen als dit komen niet vaak voor, je kunt het wel aan de directie geven, maar niet voordat alles gekopieërd is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat geeft mijn naam precies aan dan?
Dat is niet netjes van je school! Ik zou het inderdaad persoonlijk teruggeven aan de directie. Je kunt erbij zeggen wat het met je doet dat ze jouw gegevens verliezen.
Houd het vooral bij jezef: je school is onzorvuldig geweest met jouw persoonsgegevens.

Als dit niet de eerste keer is en je vertrouwt het beleid op jouw school niet, kun je een klacht indienen bij de Onderwijsinspectie. Bel dan eerst even op om te vragen of het zinvol is om voor bewijsmateriaal te zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je niet gezien hebt...wie dat daar heeft ingegooid...weet je ook niet of de school dit heeft gedaan.
Kan ook een leerling zijn die dat van een bureau heeft afgehaald en in de prullenbak gestopt heeft.
Ik zou het gewoon bij de directeur brengen en zeggen, in welk lokaal je dat hebt gevonden en hoe laat.
En dan zoeken ze het daar wel verder uit.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je een klasse mentor hebt? Bespreek het met die persoon wellicht kan die achterhalen wie die informatie zo "op straat" gooit. Als je daar niets mee kunt, spreek een leraar/docent aan welke je dan wel vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan de congierge geven en de verantwoordelijke straffen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een meldpunt voor, als je het idee hebt dat dit structureel gebeurt en dus ook met jouw gegevens.
En anders gewoon even netjes de leraar erop aanspreken OF je mentor.