Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/landen-leren-nederlands-taal.46763
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, buiten Vlaanderen niet echt. Je kunt wel Nederlandse lessen krijgen op scholen in het buitenland, maar dat zijn geen echte verplichte vakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het land Aruba (land binnen Nederland) leren de kinderen Nederlands op school, naast Papiamento. In Suriname krijgen de kinderen ook Nederlands. En verder natuurlijk in een deel van België.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet 'standaard', zoals wij Frans, Duits en Engels leren (wat ook weer de drie meest gegeven talen zijn, met daarnaast ook nog Spaans, dat we hier vreemd genoeg niet krijgen).

Wel is in veel landen - en dan met name op middelbare scholen, die in veel landen overigens al op tienjarige leeftijd (groep 7 ongeveer) beginnen - Nederlands een keuzevak. En dat is dan vooral in Japan (waar Nederland ERG populair is) en natuurlijk Duitsland - onze naaste buur.

Verder is Nederlands eigenlijk bijna nergens een schoolvak te noemen. Daarvoor is het taalgebeid te klein, de taal te complex en het heeft ook niet veel afgeleide verwante talen waarvoor basiskennis Nederlands nuttig zou kunnen zijn (zoals Frans dat wel is als basis voor alle Latijnse talen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In meer landen dan je denkt! Je kunt op heel veel Duitse scholen tegenwoordig Nederlands als vak kiezen, maar ook in Frankrijk (!) bestaat die mogelijkheid, hoewel het nog niet veel gekozen wordt. Verder heb je in verschillende landen de mogelijkheid om Nederlands te leren, meestal op of via een universiteit. Ik weet niet of er in Indonesië nog reguliere Nederlandse les ergens wordt gegeven, maar ook hier is het Nederlands lange tijd als taal te leren geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
An sich niet zo vreemd dat die mogelijkheid ook bestaat in Frankrijk. Het Nederlands taalgebied strekt zich tenslotte uit tot Frans Vlaanderen, in het noorden van Frankrijk. Voor sommige Franse kindjes is Nederlands de moedertaal.
Ik weet dat er op spaanse scholen ( waarschijnlijk het z.g.n voorgezet onderwijs) ze daar kunnen kiezen tussen nederlands of frans, net als wij tussen frans en duits zouden kunnen kiezen.
Dit was wel al geruime tijd geleden, ik weet niet of dat nog zo is maar het lijkt mij stug dat dit zo maar is veranderd in die jaren.