Wat is het verschil tussen een masteropleiding op een hogeschool en een masteropleiding op een uni?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Er is een belangrijk verschil tussen de masters.

Universitaire studies zijn meer gericht op onderzoek en wetenschap, die van een HBO op de beroepspraktijk. De inhoud van een hbo-masterloropleiding is dus anders dan een universitaire masteropleiding.

Een HBO master is dus post-HBO opleiding. Je moet eerst de HBO studie halen zodat je een Bachelor diploma hebt.

Hiermee kan je aan sommige HBO's of een universiteit een masteropleiding volgen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je na het VWO een universitaire studie volgt en je tentamens haalt krijg je na 1 jaar al je Bachelor (vroeger propedeuse genoemd). Daarna volg je een specialisatie en als je afstudeert je master in de doorlopen studierichting. Maar die specialisatie op een universiteit zal altijd ondersoeksgericht zijn. Een HBO master Economie heeft een andere inhoud dan een Universitaire Master Economie.

De Bachelor - Master structuur is doorgevoerd om diploma's op Europees niveau goed te kunnen vergelijken. Qua niveau zal een wetenschappelijke master gelijk (moeten) zijn aan een HBO master, hoewel ze inhoudelijk zullen verschillen.

Hoe een toekomstige werkgever hier tegenaan kijkt is gissen en hangt van het werk af. Als het werk onderzoeksgericht is, zal de voorkeur misschien uitgaan naar een kandidaat met een universitaire achtergrond. Maar vaak is het werk in bedrijfsleven niet onderzoeksgericht (bijvoorbeeld management) en dan kan het best zijn dat een HBO master de voorkeur geniet.

Toegevoegd na 2 uur:
[Naschrift: Ik werd terecht gewezen op het feit dat de huidige Bachelor op de universiteit 3 jaar duurt en dit niet te vergelijken is met de propedeuse die je na het eerste jaar (vroeger haalde). Academici die vroeger zijn afgestudeerd en drs. zijn, mogen wel de titel Master (MSc) voeren. ]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een (vrij grote) correctie. Een Bachelor is absoluut niet hetzelfde als een propedeuse. Bij een 4-jarige opleiding op het WO, krijg je een Bachelor diploma bij de afsluiting van de eerste 3 jaren en een Master diploma na het 4e jaar. Het propedeuse getuigschrift bestaat (in de meeste gevallen) niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Maartje, Je hebt gelijk. Je kunt dit niet met elkaar vergelijken. Ik wist niet dat de Bachelor 3 jaar was. Ik ben zelf afgestudeerd toen dit in werd gevoerd en heb dus ook mijn propedeuse. Ik zal het in de toelichting zetten.