Mag een professor je een softwareprogramma opleggen?

Voor mijn (universitaire) studie hebben we een opdracht waarbij we een 3D-model moeten maken. Dit móet gebeuren in 3ds Max van AutoDesk. Ik werk zelf altijd in Rhinoceros, een ander modelleringsprogramma waar ik nu aan gewend ben.
We kunnen 3ds Max gratis legaal verkrijgen via de universiteit, maar ik vind het toch onzin. Waarom mag je niet zelf weten hoe je zoiets maakt? Ik kan hetzelfde veel sneller en beter in Rhinoceros. Daarnaast zou de professor een belang kunnen hebben in 3ds Max (vergezocht, maar hiervoor zou ik best een verbod verwachten in de wet).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja dat mag hij doen. Evenals dat de opleiding mag kiezen voor een bepaald lessysteem met bijpassende boeken. Natuurlijk zal het voor de professor ook eenvoudiger zijn om alle opdrachten te beoordelen als ze met diezelfde software zijn gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat mag hij doen als het voor de studie nodig is. Hij heeft waarschijnlijk verstand van dat pakket en niet van alle andere pakketten en dus gebruikt hij deze.
Mijn advies aan jou zou zijn om er gewoon van proberen te leren. Je kent een ander pakket, maar wie weet vind je deze beter. Of slechter, maar dan weet je wel waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De professor mag zelfs reclame maken voor een programma. Als je programma door boek vervangt, kun je deze antwoorden zelf ook wel bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het niet om het wel of niet mogen van andere softwaretools gaat. Maar om het nu wat je niet medegedeeld is. Waarom heeft de persoon voor programma X gekozen, en waarom niet voor programma Y.

Ik kan je vertellen dat het uiteindelijk niet uit maakt waar je mee leert werken. En of je nu toevallig al wat van programma Y weet en niet van X wil ook niets zeggen. Er is een keuze gemaakt voor X en ja dan moet je daar mee in stemmen. Het kan denk ik gaan LAST om van meerdere programma's op dr hoogte te zijn van hun functioneren. Dat de "prof." en er zelf beter van wordt om tool Y toe te passen lijk mij wel. Kan me voorstellen als je als ONDERWIJZER, NIET voldoende boven de STOF / MATERIE staat dat je dan slecht kunt anti- siperen!! :D

Dus..... kop op, en zie het als een extra uit daging die zich ooit wel zal laten uit betalen......!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je al eens in overleg getreden met die prof of jij in jouw geval dat andere programma mag gebruiken?
En als dat niet zou mogen, wil hij dan de redenen geven waarom niet?
Als het een kwestie van conversie van het werkstuk in een voor hem te "behappen" taal is, dan zou je dat kunnen overwegen.
Als het zijn pedagogische opzet is jou (ook) te leren omgaan met dat andere programma, dan is dat misschien heel begrijpelijk en goed te verdedigen.
Zelf heb ik meegemaakt dat ik op de middelbare school bij Nederlands gewoon de latijnse termen mocht blijven gebruiken die ik in het buitenland geleerd had voor de grammaticale termen, dus presens i.p.v. tegenwoordige tijd en adjectief voor bijvoegelijk naamwoord. Hij begreep het tòch wel en hij vond het allerminst vervelend dat de andere leerlingen ook die andere termen eens hoorden.
Maar onder omstandigheden kan het ook zéér verdedigbaar zijn dat je leert binnen een bepaald - opgelegd - systeem te werken. Als het maar niet uitsluitend gebaseerd is op des professors inflexibiliteit.