Is een BSc getuigschrift minder waard als een BSc diploma?

Het gaat hier dus om een academische graad die alle twee internationaal erkend zijn, maar wat is nou het verschil tussen de twee? En wat zijn de voor/na delen van elk?

Je kunt namelijk op de "Open universiteit Nederland" een academische studie volgen, maar dan krijg je een getuigschrift en geen diploma, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (3)

Een getuigschrift is naar mijn weten hetzelfde als een diploma. Ook de titels zijn hezelfde, welke overigens wettelijk zijn beschermd en niet zomaar mogen worden afgegeven. Bovendien is de open universiteit een bekende en erkende universiteit. Omdat de manier van lesgeven meestal 'onderwijs op afstand' is, zou ik me wel goed afvragen of dit bij je past. Ik denk eerlijk gezegd dat in de meeste gevallen een reguliere universiteit een verstandigere keuze is. Een reguliere universiteit heeft voor (bijna) elk vak contacturen waarvoor je naar les moet. Je leert zo beter de stof. Bij de Open Universiteit moet je daarnaast elk vak apart en ook elk tentamen apart afrekenen. Bij de reguliere universiteiten betaal je eenmalig het wettelijk vastgesteld collegegeld. Daarnaast bieden ook reguliere universiteit avond- en deeltijdonderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Open Universiteit hoef je de tentamens niet apart af te rekenen. Als je een module (vak) koop zitten daar standaard 3 tentamenkansen bij. Mocht je die niet halen en schrijf je je daarna in voor een andere module, dan krijg je bij de modules die je nog niet heb behaald weer 3 nieuwe tentamenkansen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! +1 Ik wilde eigenlijk Sociale Geografie gaan studeren aan de UVA, maar ik ben ook geinteresseerd in Psychologie, nu heb ik geen wiskunde in mijn pakket dus kan ik op een reguliere universiteit niet toegelaten worden, maar wel op de open universiteit. Ik zou dan me bachelor op de OU kunnen halen en voor de master toch naar de UVA kunnen gaan, maar toen las ik over dat getuigschrift en kwamen er toch twijfels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Robin: denk erom dat het niet voor niets is dat je wiskunde nodig hebt om psychologie te gaan studeren. De bijkomende statistiek is niet niks. Ik studeer zelf psychologie aan de OU en heb zelf geen problemen met wiskunde, maar vind de statistiek toch nog pittig. Medestudenten die geen wiskundige achtergrond hebben, hebben hier echt hele grote problemen mee.
Ik wil je hiermee zeker niet ontmoedigen, want je oplossing is zeker goed, maar hou er wel rekening mee en doe eventueel een extra cursus wiskunde/statistiek om het bij te spijkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Dounja, ik heb hier inderdaad ook aan gedacht maar de wiskunde bij psychologie is niets vergeleken met de wiskunde van betá studies, en laat statistiek nou net een van de kanten van wiskunde zijn die ik wel beheers! Ben overigens wel geinteresseerd hoe de studie bevalt Dounja, is het erg zwaar? En hoe zit het met tijd management?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben reeds lang bezig. Begonnen in 1999 en tussendoor door allerlei omstandigheden vele jaren niets kunnen doen. Deze zomer mag ik mezelf Bachelor of Science noemen. Daar ben ik erg trots op.
Echt heel zwaar vond ik het niet, maar ik leer erg makkelijk. Daarbij heb ik het grootste deel gedaan toen ik geen werk had, dus qua time-management heel makkelijk.
Houdt er rekening mee dat zeker bij de latere modules er vaak verplichte bijeenkomsten zijn, waardoor je ook verplicht bent in een bepaald tempo te studeren. Nu ik fulltime werk merk ik dat dat heel zwaar is. Anderen zijn eigen van jouw tempo afhankelijk. In ieder geval veel succes en misschien komen we elkaar in de toekomst nog wel eens ergens tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd Dounja! En wat ben je van plan te gaan doen na de zomer? door voor de master of?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb op dit moment een baan die totaal niet op het vlak van de psychologie ligt, maar me wel heel goed bevalt. Ik ga zeker door voor de master (heb al plannen gemaakt voor mijn stage en scriptie), maar de tijdsplanning is een beetje anders dan ik voorheen dacht. Verder heb ik natuurlijk ook nog plannen om ooit een eigen praktijk te beginnen. Alles is dus nog mogelijk en ook een beetje onzeker.
Een getuigschrift wordt wel eens in één adem genoemd met een diploma. Volgens mij is er toch wel verschil. Een vakdiploma krijg je voor een bepaald beroep als je verschillende onderdelen ervan doorlopen hebt en voor elk onderdeel een getuigschrift hebt behaald. De naam zegt het al, het getuigt ervan dat je die studie voor dat specifieke onderdeel doorlopen hebt en je dit dus beheerst. Een diploma haal je pas als je al die vakken beheerst en is dus allesomvattend op dit studiegebied.
Iemand met diploma krijgt dan ook vaak de voorkeur en verdient meer.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat gaat in dit geval niet helemaal op omdat dit getuigschrift getuigt dat je Bachelor of Science bent, en het internationaal dezelfde erkenning geniet als een diploma, ook mag je de titel BSc. dragen. Maar wat is dan het verschil?
Volgens de wet krijg je in Nederland in het hoger onderwijs een getuigschrift, en in het middelbaar onderwijs een diploma. Je krijgt dus aan elke universiteit een getuigschrift als je een studie met goed gevolg hebt afgesloten, en geen diploma. Dat is in de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW) vastgelegd (zie art. 7.11).