Kan ik een leerling van mij zeggen dat ik haar leuk vind zonder een bom te leggen onder de werk-relatie?

Ik (man) voel mij aangetrokken (verliefd is een te groot woord) tot een van mijn leerlingen (vrouw).
Normaal ben ik gewend als ik onzeker blijf over de signalen van een vrouw haar rechtstreeks te zeggen dat ik haar leuk vind en zo een blauwtje te riskeren, maar dat voelt nu wat lastiger, want ik wil haar (mocht het dan toch niet wederzijds blijken) niet als leerling kwijtraken omdat ze zich dan misschien, met de wetenschap dat ik wat voor haar voel, voortaan ongemakkelijk voelt bij de lessen. Om die reden is het haar mee uit vragen nu ook wat lastiger voor mij.

Is mijn zorg terecht? Of zal het gegeven dat ik haar slechts leuk vind (dus niet verliefd) voor haar onvoldoende zijn om een einde aan de werk-relatie te riskeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (8)

Ik denk inderdaad dat zij zich erg ongemakkelijk gaat voelen, als jij aangeeft haar leuk te vinden.
Ze zal dan toch gauw gaan denken dat je meer van haar wilt, en ze zal daardoor haar onbevangenheid gaan verliezen.
Behandel haar gewoon vriendelijk zoals je anderen behandelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zorg is zeker terecht. Je zou in een docent - leerling situatie dit soort signalen nooit moeten afgeven. Hoe je het ook ziet, jullie relatie is ongelijk.

Heb je hier een probleem mee, dan zal je eerst die ongelijkheid moeten ophefffen. Bijvooorbeeld door niet haar docent meer te zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die ongelijkheid komt voor uit het overwicht dat je hebt. Dat kan de leeftijd zijn (maar hoeft niet zo te zijn bij jonge docenten of oudere studenten). Alleen al het geven van cijfers en beoordelingen is een bepaald overwicht. Van een gelijkwaardige relatie is dan geen sprake.

Darnaast is het in principe verboden om misbruik te voorkomen. Dat is niet alleen beroepsethiek, maar ook wettelijk zo geregeld. Leeftijd doet hierbij ook niet ter zake, op een universiteit mag je ook niet iets beginnen met een student of studente.

Als docent moet je hier heel voorzichtig mee zijn, want ook vriendschappelijk omgaan kan al snel worden aangezien voor iets anders en voor je het weet heb je een school in rep en roer.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als illustratief voorbeeld een uitspraak van de klachtencommisie in een zaak tegen een docent.

Toegevoegd na 12 minuten:
(goede link toegevoegd van de site van PPSI)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet verliefd op haar bent en dus niet je hele leven met haar wil delen, om het maar even plat te zeggen, zie ik sowieso geen enkele reden waarom je jullie werkrelatie in de waagschaal zou stellen door te zeggen dat je haar graag mag.

Je kunt toch gewoon aardig voor haar zijn en af en toe gezellig babbelen? Dat is al een signaal op zich. Als je niet verliefd op haar bent en haar dus alleen gewoon leuk vindt, is het niet m.i. verstandig om haar gericht duidelijk te maken dat je haar leuk vindt. Daarmee wring je zowel haar als jezelf in een onnodige hoek, en dat kan verkeerd uitpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is te wachten tot de verhouding docent - leerling tot een eind is gekomen en dan als je gevoelens nog dezelfde zijn die tegen haar te uiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals SOM al zei: een relatie met een leerling, dat kan je je baan kosten en zelfs kan je erdoor in de cel komen. Wie aan een school verbonden is, zal dat vermoedelijk wel weten. Maar ook als je een kleine zelfstandige bent, bij voorbeeld als zelfstandig gevestigd gitaarleraar, loop je strafrechtelijke risico's. Ten gevolge van het verschil in expertise, bestaat er tot op zekere hoogte een gezagsrelatie. Iemand die binnen een gezagsrelatie een seksuele relatie aangaat, kan zich niet zomaar op 'mutual consent' beroepen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent niet verliefd.je voelt je aangetrokken.je bent haar leraar.zij vertrouwd jou als leraar.er is geen plaats voor dat soort gevoelens en ideeën.wees professioneel en ga je bezig houden met lesgeven of stop ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jouw leerling mijn dochter zou zijn, zou ik daar niet van gecharmeerd zijn. Ik denk dat het staat en valt met de leeftijden en verhouding. Ik denk dat dit soort zaken in het volwassenenonderwijs anders liggen dan in het "gewone" onderwijs. Kortom: hoe oud ben je en hoe oud is zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als zij een beetje gevoel heeft, heeft ze al lang in de gaten dat je haar leuk vindt... Als ze daar niet op ingaat, wil ze dus niets...niet vertellen dus....want dat maakt het allemaal heel ongemakkelijk....

Mocht er wel sprake zijn van wederzijdse gevoelens, dan merk je dat vanzelf, door haar reacties...