Waarom willen mensen zoveel weten?

Mensen stellen veel vragen aan elkaar, soms vraag ik me af, heb je er ook echt iets aan en kun/doe je er ook iets mee? Is het echt van belang?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Mensen vragen van alles om allerlei redenen. Omdat ze een raadsel of probleem willen oplossen, omdat ze iets willen weten, uit nieuwsgierigheid en uit belangstelling, maar ook als sociaal smeermiddel ; vragen brengen gesprekken op gang.

De mens is van nature leergierig en nieuwsgierig. Dat hoort nu eenmaal bij onze grote hersenen en de sociale structuur waarin wij leven. De behoefte aan kennis verschilt wel in mate en niveau en is tamelijk gekoppeld aan intelligentie. De een wil meer over de wereld om zich heen weten, de ander is meer geinteresseerd in de mensen om zich heen. De een wil dieper begrijpen, de ander breder zien.

Heel mooi zie je dat geïllustreerd in een programma als the Beauty and the Nerd. De hoeveelheid kennis tussen de twee groepen verschilt an sich niet zo veel als je zou denken;de ene groep is echter beduidend meer op de hoogte van alle mogelijke takken van wetenschap en algemene ontwikkeling, terwijl de andere groep precies weet welke bekende persoonlijkheid het met welke andere bekende persoonlijkheid gedaan heeft en weet hoe het sociale spelletje gespeeld wordt. Zo zal de ene groep liever kijken naar programma's op Discovery en de andere liever naar de reallife soap van een bekende Nederlander.

Dus het interessegebied kan verschillen, maar we willen állemaal meer weten, kennis verbreden en verdiepen, en zijn in verschillende mate geïnteresseerd in de mensen om ons heen. Daarom blijven we vragen stellen, antwoorden zoeken en altijd en eeuwig dingen willen weten. Dat vat is nooit vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor sommige mensen is het heel belangrijk,dat je hier vragen en antwoorden af kunt halen.
Ik ben er al verschillende keren mee geholpen,en ik hoop ook een ander door mij.
Ik ben van mening dat er veel mensen,serieus gebruik maken van deze site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze best wel weten dat ze niks weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een mens leergierig is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je er iets aan?
Is het echt van belang?

Ach alles is relatief natuurlijk.

Wat je er mee kunt is heel individueel. Sommige mensen vinden het prettig om overal over mee te kunnen praten.
Dan is het handig als je overal wat van weet.

Anderen zijn in specifieke dingen geinteresseerd en soms zitten die in een groep of club waar over dat onderwerp uitgebreid gepraat wordt.

Of mensen hebben hobby's, waar ze meer van willen weten.

Dat belang zal dus voor iedereen anders zijn.