Welke opleiding (hbo) kan mijn vriendin kiezen (zie toelichting)?

Mijn vriendin heeft het er erg moeilijk mee om keuzes te maken. Met alles. Psychische aandoening

Nu moet ze een HBO opleiding gaan doen. We zijn naar open dagen geweest en er zijn beroepskeuzetesten gedaan maar alles vind ze maar niks zonder echt een reden te kunnen geven.

Ik denk dat het wel mee valt met alles niks vinden maar gewoon door die angst om keuzes te maken schermt ze ergens anders mee.

Ze heeft na het halen van haar Havo de Hbo lerarenopleiding engels gedaan maar is daarmee gestopt na een half jaar omdat het psychisch niet zo goed ging.

Ze heeft een half jaar niks gedaan en is toen maar een MBO gaan doen. Recreatie iets waar ze totaal niet in verder mee wilt.

Deze MBO sluit ze dit jaar (in 2 jaar)af op niveau 3 omdat ze er klaar mee is.

Nu moet ze dus over naar een HBO

Hebben jullie tips voor haar / mij. Wat te doen in zo'n situatie? Hebben jullie een opleidingen overzicht met beroepsperspectieven oid?

Toegevoegd na 17 minuten:
Toelichting: Er is sowieso hypochondrie bij haar vastgesteld. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypochondrie

Verder kan ze geen keuzes maken of is daar in ieder geval heel slecht in. Heel onzeker en ze vraagt liever anderen wat die zouden doen zodat ze niet zelf bewust een keuze hoeft te maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gok dat een jaartje werken niet zal helpen. Ze heeft al expres een Mbo gedaan omdat ze toch al niet kon kiezen, en nu kan ze nog steeds niet kiezen. Een jaartje werken is leuk maar daarna weet ze het nog niet. Hooguit een half jaartje backpacken oid. Maar ja ik ken haar en dat doet ze toch niet. Ze kan niet eens een paar maanden intern stage lopen.

Het beste antwoord

Wat ontzettend aardig van je dat je om je vriendin te helpen hier een vraag neerzet :).
Aan de ene kant vind ik dat Robinknowsbest een goed punt heeft met 'even iets heel anders doen', zoals backpacken dus.. , maar ik vraag me af of backpacken wel haarbaar is als je hypochondrie hebt.
Wordt ze hier voor behandeld? Loopt ze bij een psycholoog, of volgt ze een vorm van therapie? Of misschien is RET therapie (zie link) iets voor haar? Een oud klasgenoot van me had een lichte vorm van hypochondrie en zij is er door deze therapie vanaf gekomen..

Mijn eerste gedachten na het lezen van je vraag was;
Maar als je zelf geen keuzes kunt maken dan ben je toch niet in staat om een HBO opleiding te volgen? Dat is niks anders dan keuzes maken.. doelen opstellen, werken aan jezelf, aan je toekomst, verslagen maken, beslissingen nemen..
Is het wel verstandig om daar mee te beginnen? Kan ze niet beter een jaartje gaan werken, haar leven even in een rustig vaarwater laten komen, werken aan haar psychische aandoening zodat ze daar beter meer kan leren leven of dat het minder wordt.. en dan misschien na een jaartje starten met een BBL opleiding? (werken en leren tegelijk) Of dat ze een jaar de tijd heeft om zich te verdiepen in dingen die ze leuk vind en over een jaar pas beslist? De kans dat ze nu zomaar iets kiest omdat ze niet weet wat ze wil, of ze het wel kan en of ze het wel leuk vind en dat ze het weer niet af kan/wil maken is misschien wel erg groot..
Kan een psycholoog haar misschien helpen bij het maken van keuzes? Hoe je dat het beste kan doen, hoe iemand haar hier bij kan ondersteunen? hoe pak je het maken van keuzes aan en wat zijn de consequenties.. ?

Dus ik vraag me af of ze wel toe is aan een HBO opleiding, of ze dat wel aankan. Ik heb alternatieven gegeven, maar ALS ze echt een HBO opleiding wil starten na de zomer, dan zal ze sowieso proffesionele hulp moeten krijgen bij het ondersteunen van het maken van keuzes. In welke vorm dan ook. Maar laat haar wel beseffen dat een HBO volgen zonder zelf keuzes te kunnen maken nog een heele zware dobber zou kunnen worden.

(ben zelf hbo student)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij moet jou vriendin even een jaartje gaan backpacken om tot rust te komen, daar leer je zo ontzettend veel van, en je komt een stuk wijzer terug, vooral omdat je echt op je eigen benen staat in een plek waar niemand is om op terug te vallen als het mis gaat, een erg goede levensles!

Als ik zo hoor wat ze de laatste jaren gedaan heeft, heeft ze die echt in de sloot gegooid. Eerst HBO, toen 2 jaar MBO? Waarom zou je met een havo diploma MBO gaan doen, dat snap ik niet helemaal.

Maar in ieder geval is je vriendin degene die in haarzelf moet gaan zoeken naar wat ze echt wil met haar leven, daar kun je 100 beroepentests tegen aan gooien maar dat werkt niet!

Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien als je wat meer over haar beperkingen kunt vertellen kunnen we je beter helpen, ik heb namelijk geen idee waar ze wel of niet toe in staat is.

Is die psychische aandoening tijdelijk of permanent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mbo heeft ze gedaan omdat ze toen ook niet wist welke Hbo ze moest doen. Ze heeft toen voor Mbo gekozen omdat ze dan 2 jaar onder de pannen was. Is een 3 a 4 jarige Mbo opleiding die ze versneld doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien als je wat meer over haar beperkingen kunt vertellen kunnen we je beter helpen, ik heb namelijk geen idee waar ze wel of niet toe in staat is. Is die psychische aandoening tijdelijk of permanent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toevoeging bij de vraag.
Ik lees uit jouw vraag dat zij naar het HBO MOET, van wie moet zij dat?
Uit jouw vraag maak ik ook een beetje op dat zij eigenlijk helemaal niet wil studeren, of heb ik dat heel erg mis?
Je geeft aan dat zij bang is, is het dan wel verstandig om haar nu te pushen om een HBO opleiding te laten doen?
Misschien is het wel goed voor je vriendin om gewoon even een jaartje te werken, misschien komt ze er dan zelf wel achter dat ze toch liever gaat studeren, maar misschien blijft ze ook wel werken.

Natuurlijk bestaat er een overzicht van alle mogelijke opleidingen, maar dat geeft haar wel heel erg veel keuzemogelijkheden en ik kan me goed voorstellen dat haar dat een beetje overwelmd, gezien het feit dat keizen al zo moeilijk voor haar is.

Je zegt dat er beroepskeuzetesten zijn gedaan maar is dat gedaan door iemand die daar echt verstand van heeft of zijn het de testen op internet geweest? Op haar onderwijsinstelling waar ze nu haar MBO volgt zit een loopbaanadviseur, wellicht dat zij/ hij haar kan helpen met het vinden van een richting en aan zo'n persoon kan ze ook prima vertellen wat haar problemen zijn, dat kan dan meegenomen worden in de testen.

Ik wens jouw vriendin heel veel succes met haar keuze, want dat is sowieso heel lastig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft een uitgebreide test gedaan op haar huidige Mbo. Dat waren wel een serieuze testen. Familie en vrienden werden ook om antwoorden gevraagd. Ze moet niks natuurlijk maar ik ben gewoon bang dat als ze nu geen keuzes leert maken en een jaar gaat werken dat hetzelfde riedeltje dan weer begint. Aangezien dit niet de eerste keer is, anders had ze geen Mbo gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar raamklaza, als wij nu met suggesties komen welke studie ze kan gaan doen, en jij haar dan de studie aandraagt die jou weer het beste lijkt, dan leert ze toch zéker niet om keuzes te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het anders ook niet. Ik kan der moeilijk laten aanmodderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat dat heel moeilijk is, maar soms is dat het beste wat je voor iemand kunt doen. Dat betekent niet dat je je handen ervan af moet trekken of dat je haar helemaal niet kunt steunen, maar een keuze voor haar maken lost zeker niets op. Juist dan kun je erop wachten dat het hele riedeltje na die hbo-studie opnieuw begint. Dan kun je namelijk gegarandeerd hier de vraag plaatsen: waar kan mijn vriendin solliciteren? Het enige wat je kunt doen, is haar steunen bij het krijgen van duidelijkheid in wat ze wil. Dat betekent veel luisteren én kritische vragen stellen. Haar laten praten over wat ze wil (of desnoods over wat ze niet wil) en helpen uitzoeken welk carrièrepad daarbij hoort. Wijs haar er vooral ook op als ze daarbij onrealistisch is. Bedenk ook dat puur slim genoeg zijn om havo en mbo te doen, niet automatisch zegt dat ze ook op haar plek is binnen het hbo of in een baan op hbo-niveau. Zoals m0nieKie als zegt: van wie moet zij dat? Het kan best dat het hbo sowieso niet de juiste keuze voor haar is, en dan is het natuurlijk niet zo raar dat ze alles niets vindt, zonder daar een reden voor te kunnen geven. Ik vind gaan werken trouwens helemáál geen gek idee. Het kan best dat een tijdje in de 'echte wereld' verhelderend kan werken. Er is namelijk een groot verschil tussen werken en rondlopen in een - per definitie beschermde - schoolomgeving. Blootstelling aan het leven zoals het echt is voor volwassenen zou haar best eens kunnen helpen beslissen over wat ze wil in haar volwassen leven. Dan zou het best kunnen dat ze beslist om überhaupt niet verder te studeren. En dat is ook prima.
Zeer lastige situatie! Het leven bestaat alleen maar uit keuzes maken. Iedere dag opnieuw.

Deze mensen zijn vaak gebaat bij strakke structuur in hun leven. Dagelijks weten wat je te doen staat en daar niet vanaf wijken. Misschien is het een idee voor haar om een jaar te gaan werken. Iets waarbij ze niet te veel hoeft na te denken, maar wat wel voldoende energie kost zodat ze een bevredigd gevoel heeft aan het einde van de dag.

Door te gaan werken ontdek je waar je talenten liggen en wat jou het meeste boeit. WEllicht is het dan makkelijker om een gepaste opleiding te kiezen.

Tip: Laat haar altijd zelf haar keuzes maken. Wanneer iedereen haar gaat helpen, zal het nooit haar eigen keuze zijn. Dat maakt dat ze blijft tijfelen. Beter een slechte keuze dan geen keuze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook een beetje verbaasd dat er gezegd wordt, ze 'moet' een HBO opleiding doen. Is dat het gewenste pad volgens haar ouders? Of volgens iemand anders?
Ik maar ook op uit het verhaal dat studeren eigenlijk niets voor haar is, waarom zou ze dan HBO gaan doen?

Ikzelf ben bijna klaar met de universiteit, en nu denk ik dat ik beter HBO had kunnen gaan doen, maarja, het was de verwachting dus ik deed het zonder er bij stil te staan.

Ik denk zeker als zij onzeker en bang is aangelegd dat ze eerst eens moet doorhebben welke talenten en vaardigheden zij allemaal heeft. Ik ben het ermee eens dat ze eens kan proberen ergens te werken. Door structuur en routine wordt het leven wat rustiger, en kan je in de praktijk ondervinden waar je wel en niet goed in bent, en ook, wat je wel en niet leuk vind. Beroepskeuze testen hoeven niets te zeggen vind ik zelf. Heeft zij geen hobby die ze leuk vind die te combineren is met een baan?

verder wil ik nog even zeggen dat zij niet perse zich hoeft te verantwoorden als ze een studie niks vind. Soms kan je niet een reden geven, maar vind je het gewoon niks. Als vrien moet je haar daar in ondersteunen en niet door blijven vragen over waarom niet als zij dat simpelweg niet weet. Hoogstwaarschijnlijk weet ze zelf ook wel wat ze wel en niet leuk vind. Wees blij dat ze op zijn minst weet wat ze niet wil, er zijn zoveel mensen die het helemaal niet weten en gewoon maar wat doen.