Waarom hebben leraren betere stoelen dan de leerlingen?

De leraren geven maar een paar uur les per dag en zitten op dure ergonomische verantwoorde zachte stoelen, terwijl de leerlingen voor wie het toch al moeilijk is zich te concentreren, die in de groei zijn, minder vlees/vet op het zitvlak hebben en acht uur les hebben het met een houten zitting moeten stellen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, vraagje van mijn dochter.

Het beste antwoord

Leerlingen zouden oorspronkelijk ook allemaal een bureaustoel kunnen krijgen. Dit hebben ze dan ook gedaan in een school als proef om te kijken of dit dan ook echt werkt.

Maar als resultaat kwam eruit dat de stoelen om de maand moesten worden vervangen, doordat leerlingen de hele tijd aan de stoel zitten te friemelen en daardoor brak.

Maar om nog een andere reden hebben de leraren een "betere" stoel, namelijk om de rangen verschil aan te tonen. Namelijk leraar staat boven leerling, door de leraren een betere stoel, grotere tafel enzo. te geven stralen ze meer klasse uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De leraren stralen klasse uit, de leerlingen stralen de klas uit...

Andere antwoorden (7)

Ik ken weinig leraren die "maar" enkele uren per dag les geven. Inclusief vergaderen, voorbereiden, huiswerk nakijken en lesgeven ben je toch een volledige werkdag bezig. Op de scholen waar ik les heb gegeven waren er geen fatsoenlijke bureaustoelen voor de docenten. Dat is ook niet zo heel handig (in de klas), tenzij je ook op een laptop moet werken.

Ik denk dat het met de ergonomie op school voor zowel docenten als leerlingen niet optimaal is gesteld. De harde houten stoelen zijn overigens prima, het "probleem" zit vooral in het feit dat je de stoel/tafel niet in hoogte kunt verstellen, terwijl de leerlingen niet allemaal even lang zijn.

Aanpasbare tafels en bureaustoelen zijn denk ik te kostbaar voor een school en de levensduur van zo'n tafel en stoel neemt heel erg af. Vooral dat laatste is een belangrijk punt.

Het goede nieuws is dat je als leerling hier weinig aan over houdt. Als leerling wissel je steeds van klas, heb je relatief korte lessen en tussendoor pauzes en veel beweging (sport, gymnastiek). Alleen als je erg lang bent moet je een aangepaste tafel en stoel eisen.

Ik werk momenteel in het bedrijfsleven en werk soms wel 9 - 10 uur bijna aan één stuk door in één houding. Ik heb nu meer last dan ooit in het hele onderwijs, zowel als sudent als docent.

Toegevoegd na 14 minuten:
http://www.groenopschool.be/p/40EC956F7CD88A01C1256F8D00497D75
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat leraren en leraressen werknemers zijn en arbo-wetten aan hun zijde hebben,die een lichaams-vriendelijke stoel voorschrijft.want als zij in de ziektewet door die stoelen zouden komen kost dat geld.bij leerlingen zou t geld kosten om ze juist die stoelen te geven..geldkwestie dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet in alle scholen zo. Bij ons op school krijgen leraren dezelfde, redelijk gemakkelijke stoelen als leerlingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de arbo hierover gaat en die zeggen gewoon dat ze ”comfortabele” stoelen moeten hebben omdat dat hun werkvloer is. Het jammere eraan is dat er naar de leerlingen niet word gekeken. Scholen zouden eigenlijk stoelen moeten aanschaffen met een zachte zit gedeelte. Maar het probleem is nog altijd geld dat daarom leerlingen een houten kont krijgt. De overheid zouden eens zorgen moeten over de leerlingen dan alleen maar over leerkrachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo staat het in de folder
"Arbeidsrisico's in het primair onderwijs"
van de Arbeidsinspectie.

En wat in het primair onderwijs geldt, geldt ook in het voortgezet onderwijs.

Werkplek en werkhouding
De inrichting van een werkplek (bijvoorbeeld een leslokaal) kan de oorzaak zijn van een ongunstige
werkhouding. De werkplek moet u daarom zo inrichten dat een werknemer zijn taken in een goede
werkhouding kan uitvoeren (ergonomische inrichting). Het lichaam moet optimaal ondersteund worden, op de
juiste werkhoogte, met alle materialen en producten binnen handbereik en met voldoende voet- en beenruimte.
Dit geldt voor zittend en staand werk. Vooral als de leerkracht lesgeeft, moet hij beschikken over een goed
instelbare stoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad onvoorstelbaar. Zelf ben ik ook leraar, maar zit nooit in de klas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arbotechisch leraar kost geld.