Waarom liggen de scores van de Cito-toets tussen 500 en 550?

Eigenlijk iedereen die ik spreek vraagt zich af wat nu precies de toegevoegde waarde is van het 500 getal in de cito-scores. Vroeger had je de percentages.
Waarom zijn deze percentages verdwenen, en vervangen voor scores tussen 500 - 550? Waarom precies die getallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

die eerste 500 zijn bonuspunten. Zo maar, voor niets, gewoon omdat het goed klinkt een score van 500
dat is psychologisch
De minimale score op de test is 501, de maximale score is 550.
De gemiddelde uitslagen van scholen met de laagste en hoogste scores liggen zo tussen de 530 en 540.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de toets kan een score van 501 tot 550 worden behaald. Deze ietwat vreemde schaal is gekozen om de indruk weg te nemen dat het om een examen of een IQ-test zou gaan.