Kan de jeugd tegenwoordig niet meer goed spellen?

Als ik sommige krabbels op Hyves ziet vraag ik me weleens af of men niet meer leert spellen op school. Of is het gewoon even snel een krabbel zetten zonder na te denken hoe je iets schrijft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (11)

Ze leren het op school en vaak doen ze het daar wel goed.
Maar sinds de komst van internet en alle andere nieuwe communicatiemiddelen is de taal aan het verschralen.

Taal is aan verandering onderhevig en de laatste eeuw zijn de communicatiemiddelen enorm toegenomen maar de kwaliteit van de communicatie erg achteruit gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat niet alleen de jeugd problemen heeft met spellen maar ook volwassenen. zo word burgemeester vaak verkeerd geschreven, of pannenkoek.
de nederlandse taal is zovaak verandert dat somige mensen niet meer weten hoe ze iets moeten schrijven.
Kijk naar het groot dictee de nederlandse taal daar maakt men gemiddeld 35 fouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo wordT (2)
De Nederlandse taal is zo vaak veranderD (3)
Kijk naar het Groot Dictee deR Nederlandse Taal: daar maakt men gemiddeld 35 fouten. (7) psmans heeft er 12 ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vas perempres hoor, om te zien of het opvalde.
Yep! Gelukt!
ik heb ook moeite als ik zie hoe mijn 2 kids op msn typen hoor,
heb vaak toch wel een hele tijd nodig om de woorden te ontcijferen,
als je vraagt of ze ook nog normaal Nederlands kunnen typen, krijg je als antwoord, ach ma doe niet zo ouderwets, het is de taal van de jeugd van nu, en natuurlijk msn taal :( ( bloos ) laat mij het maar houden dat ik een mailtje een paar maal moet lezen voor ik hem wegstuur met spelfouten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mede door het sms-en en de fonetische afgekorte taal die daar wordt gebruikt, 'wennen' kinderen aan (laten we zeggen..)ánders geschreven woorden. Ook de geheel 'eigen spelling', die op bijv de site Geen Stijl wordt gehanteerd, maakt het er niet gemakkelijker op.
Daarbij komt, dat er volgens mij door kinderen en jonge volwassenen veel minder gelezen wordt, dan zo'n 30-40 jaar geleden : lezen om het genieten wordt steeds minder gedaan, lijkt het wel. Alles moet sneller, gecomprimeerder, to the point...
Ook de straat-taal in de grote steden maakt het moeilijk voor jonge mensen om goed Nederlands te spreken : er wordt tenslotte al zwaar over nagedacht, of 'hun hebben' niet een geaccepteerde vorm zou moeten worden, omdat iedereen begrijpt, dat het bij 'hun hebben' alleen over mensen kan gaan.

Taal leeft, en taal is iets wat vooral gesproken wordt.
Misschien gaan we echt een kant op, waar we nauwelijks meer lezen, maar alles via mobieltjes en ingesproken berichten communiceren.

Onderwijzers en leraren hebben al een veel te zware werkdruk, om , behalve misschien als ze het vak 'Nederlands' geven, zich óók nog bezig te houden met de evt. spelfouten in het huiswerk. En op de computer zit tenslotte een verbeteraar, die je erop wijst, als iets anders geschreven zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo vaak ik als hier hep zie in plaats van heb, maakt een antwoord overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ze gebruiken hun fantasie niet meer en laten het denken liever aan de tv over dit vinden ze leuker en vervolgen doen ze na wat ze zien daarom is er nu zoveel geweld in de wereld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het interesseert ze niet. Als je elkaar maar begrijpt. Goed spellen iets van school en daar hebben ze niet zoveel mee. Het liefst zouden ze hun eigen spelling bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nau, ik mag tog anneme dat t wel geleert wor?
mar t ken ze nie boeie. as je mar begreip das tog genoeg.
Nie dan? Ja tog?
Doe ni zo moelik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft de schuld aan spellingscontrole LOL

De meeste jongeren kunnen wel goed spellen. Maar ze hebben geen tijd om te controleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal veranderd, Jeugd zorgt ervoor dat die veranderlijk blijft.. Jeugd is de toekomst ;)

en inderdaad, vaak boeit het ons 'jeugd' niet zo veel of er nou wel of niet spellingsfouten in zitten, of het wordt juist extra kort gemaakt (klinkers tussen de letters uit gelaten, de laatste letter van het woord weggehaalt etc. etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad afgrijselijk hoe de gemiddelde jongere tegenwoordig spelt. Ik ben docent op een mbo en ik schrik al helemaal niet meer van stukken waarin lidwoorden worden verwisseld, waarin geen werkwoord goed gespeld staat en waarin bezittelijk naamwoorden op een gruwelijke manier verkracht worden.
Volgens mij komt het doordat veel leerlingen thuis niet meer worden voorgelezen, niet 'talig' zijn opgevoed (dwz weinig discussies aan tafel, weinig intelligente televisie/films enz) en op de basisschool minder tijd hebben besteed aan taal. Op de basisscholen moet steeds meer en daardoor sneeuwen belangrijke vaardigheden als taal en rekenen een beetje onder. Als je dan van huis uit al niet veel meekrijgt, loop je de kans om geen solide basis te leggen. Op de middelbare school wordt die achterstand vaak ook niet meer weggewerkt, en voor je het weet zitten die kids bij mij in de klas en bakken ze er niets van. Of, zoals een leerling schreef: 'hallo jufvrouw'. waarop ik uitlegde dat 'juffrouw' met 2 f-en moet. Hierna schreef hij: 'hallo juffvrouw'. Zucht...