Als je wilt weten wat 1/6 is, voer je in:
1 / 6.
Als je wilt weten wat 1/6 / 1/8 is, voer je in:
(1/6)/(1/8).
/ is dus het deel door teken en het breuk teken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeh...gewoon, gedeeld door ???
2/4 is twee gedeeld door vier enzo.
Maarja, daar kun je natuurlijk geen breuken mee vereenvoudigen ; dat is een kwestie van je tafels goed kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 / 5 = en dan lees je de uitkomst...

Maar als je weer tot een breuk moet komen, dan heb je een duurdere rekenmachine nodig die dat kan... Of je moet de uitkomst kunnen interpreteren, dus dan moet je toch met breuken kunnen uit je hoofd...
Want dan moet je weten dat 0,6 drievijfde is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarvoor moet je naar het ziekenhuis, dan maken ze een röntgenfoto en kunnen ze precies berekenen hoe groot de breuk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een zakrekenmachine druk je eenvoudig in plaats van de breukstreep (de deler) gewoon de 'gedeeld door' knop in, omdat 1/2 = een half, en één delen door 2 is ook een half.
Op grafische rekenmachines zit er (bijna) altijd een aparte knop op waarmee je breuken kan invoegen.

(dit antwoord is ingetypt door mijn zoon van 14 die ook op school met rekenmachines werkt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel wat volwassen GVers,die aan het nederlands van jouw zoon nog een puntje kunnen zuigen! Hulde! Ik neem tenminste aan dat jij hem niet verbeterd hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, ik heb hem niet verbeterd. Ik zal het compliment aan hem doorgeven.
In mijn schooltijd was het standaard rekenmachine advies, die van de casio fx82. Of dit nu nog de standaard is weet ik niet, maar hier kan met decimale alsook klassieke breuken gerekend worden.