Mensen met een universitaire master (zoals Master of Science, 'MSc' of Master of Arts, 'MA') mogen in plaats daarvan ook de titel doctorandus gebruiken en dus drs. vóór hun naam zetten. Dat geldt niet voor mensen met een HBO-master.

Mensen die een doctoraal behaald hebben (per definitie universitair) mogen zich ook Master noemen en de afkorting 'M' áchter hun naam zetten.

Datzelfde geldt voor houders van de titels 'ir.' (universitaire ingenieur) en 'mr' (meester in de rechten).

Uiteraard is het niet de bedoeling om de oude en de nieuwe versie van een titel te combineren en daarmee te suggereren dat je een doctoraal én een master hebt behaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een master mag niet de titel drs voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, dat staat ondubbelzinnig in de Wet op het hoger onderwijs: Artikel 7.20. Titels ir., mr., drs., ing. en bc. 1.Degene die op grond van artikel 7.19a gerechtigd is een graad in het wetenschappelijk onderwijs in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is tevens gerechtigd tot het voeren van: a. de titel ingenieur, afgekort tot ir., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van de landbouw en natuurlijke omgeving of op het gebied van de techniek, b. de titel meester, afgekort tot mr., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van het recht, of c. de titel doctorandus, afgekort tot drs., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft waarop de onderdelen a en b niet van toepassing zijn.

Andere antwoorden (1)

Het vroegere drs. is wel vergelijkbaar met master.

3 jaar opleiding aan de universiteit en je was bachelor. 4 jaar en je wordt drs.

Nu is dat verandert en heet het master. Dit is vooral veranderd, omdat Master internationaal geaccepteerd wordt en het 'oud-Hollandse' drs onbekender is.

Ik vermoed zelfs, dat een drs. diploma' omgezet kan worden in een master-diploma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja... dat laatste kan!