Moeten buitenlandse studenten nu ook gaan inburgeren ?

Buitenlandse studenten aan Nederlandse universiteiten en hogescholen integreren moeilijk. Ze hebben voornamelijk contact met buitenlandse studenten. Dat blijkt uit een onderzoek door Maastrichtse wetenschappers. Gekeken werd naar zo'n 900 buitenlandse studenten aan vier hogescholen en de Universiteit Maastricht. Volgens de onderzoekers leven de hebben de buitenlandse en Nederlandse studenten in gescheiden sociale werelden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Buitenlandse studenten zijn over het algemeen maar tijdelijk in ons land. Ze komen puur voor het volgen van de opleiding. Een verplichte inburgeringscursus is dan niet zo van belang. Het zou mooi zijn, als ze zelf wel wat interesse zouden tonen in de gewoonten en gebruiken van Nederland, maar echt essentieel is het ook weer niet. Na het afronden van de studie bouwen ze immers elders hun toekomst op.

Veel universiteiten hanteren trouwens wel een instaptoets Engels voor nieuwe studenten. zich verstaanbaar maken lukt buiten de opleiding dus wel.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord +1

Andere antwoorden (1)

De Wet Inburgering Nieuwkomers geldt niet voor vreemdelingen die slechts tijdelijk naar Nederland willen komen, zoals studenten, au pairs en arbeidsmigranten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar Universiteiten en Hogescholen bieden wel trajecten aan om deze studenten nederlands te leren en meer te laten "inburgeren".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Universiteiten en Hogescholen bieden wel trajecten aan om deze studenten nederlands te leren en meer te laten "inburgeren".