Waarom zeggen leerlingen opeens meneer tegen de leerkracht?

In de bassischool zeggen leerlingen "meester" tegen de leerkracht, en opeens in de middelbare school beginnen ze meneer te zeggen. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Ik denk dat het per provincie verschilt. Hier in Brabant en Limburg zeggen ze op de basisschool ook 'meneer' tegen hun leerkracht.
Tegen de dames wordt op de basisschool wel juffrouw gezegd als ook op de middelbare school, hoewel daar ook veel mevrouw tegen wordt gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb zowel op de basisschool als middelbare school meneer gebruikt. En geen meester. Maar ik denk dat het komt omdat je zelf een stap maakt naar volwassenheid en het woord meester vervangt naar meneer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het verschil tussen en onderwijzer en een leerkracht.
Het heeft ook te maken met normen en waarden..........
14 jaar geleden
Dat is niet "ineens" hoor. Dat zei ik al in 1981 tegen mijn leerkrachten van de middelbare school. Mijn idee daarover was/is van toen dat de leerkrachten wat minder streng wilden overkomen waardoor de drempel om te (willen) leren ook wat lager werd als wanneer je het echt van een "meester" meekreeg ivm rebellie in je pubertijd waarin je je afzette tegen alles wat gezag en orde was/leek.

Toegevoegd na 2 minuten:
Leerkrachten deden dus een stapje naar jou toe waardoor je je niet (meer) zo geintimideerd hoefde te voelen waardoor je je wilde afzetten tegen de gevestigde orde. Dat is wat ik ervan ervaren heb. Overigens goede vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hangt per school af. maar het is meestal uit beleefheid. want meesteren dragen iets bij jouw toekomst.
maar mij bij op school noemen wij elkaar gewoon bij voornaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de basisschool hebben leerkrachten een meer onderwijzende taak. Om onderscheid te maken tussen een leerling en leerkracht 'moet' je hem aanspreken met meester. Om het iets informeler te maken mag je er vaak een naam achter noemen. Een achternaam maakt het iets persoonlijker, een voornaam informeler. Op de middelbare school ben je al verder op weg naar je volwassenheid en wordt er van je verwacht je ook zo te gedragen. Door een leerkracht dan aan te spreken met meneer creëer je een meer gelijkwaardige positie, waardoor er meer een communicatie van twee kanten ontstaat. Dit draagt bij in je communicatie tijdens je volwassenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit moet niet, maar dit mag. Een school maakt hier zelf beleid over.
Ik ken bijv. VMBO-scholen waar de leerlingen 'meester' tegen de leerkrachten zeggen. Dit is gedaan om de overgang tussen de basisschool en middelbare school zo klein mogelijk te houden.
Op de middelbare school waar mijn eigen zoon zat, spraken de kinderen de leerkracht bij de voornaam aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze daartoe gedwongen worden... Meer niet...

Toen ik studeerde voor leraar werd ik aangemoedigd om respect af te dwingen... Ik protesteerde en zei: ik dwing het van nature af of ik stop met de opleiding, maar ik ga het niet afdwingen, want dan haal ik mijn pensioen niet...

Die leraren dwingen respect af, maar het komt niet vanzelf, het is opgelegd... En daar gaat de samenleving aan kapot, aan opgelegd afgedwongen respect...