Hoe krijg ik de motivatie om voor school te leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook nooit motivatie om te leren daarom zoek ik voor belangrijke tentamens een locatie waar ik geen andere keuze heb als leren (trein, bibliotheek of bij lekker weer een park).

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook een zoon van 14, en hij vindt ook niet alle vakken leuk. Hij zit nu in de 3e, en moet dus volgend jaar een profiel kiezen. Daardoor weet hij dat hij dan bepaalde vakken die hem niet liggen mag laten vallen.

Het is voor een puber altijd moeilijk om ver in de toekomst te kijken. Dus leren omdat je later een goede baan wilt hebben zal niet helpen. Het is volgens mij het beste om het per vak en per keer te bekijken. Mijn zoon leert nu voor de vakken die hij niet of minder leuk vindt voor een voldoende. Als je namelijk teveel onvoldoendes hebt op je (eind)rapport, ga je niet over, en is de kans groter dat je al die vakken nog een keer moet leren.

Je kunt jezelf wel bedenken dat niet alles in het leven altijd leuk is. Dus ook thuis moet je vast wel eens dingen doen waar je geen zin in hebt, en later bij je baan -hoe leuk je die baan ook vindt- zullen er altijd taken zijn waar je geen zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Stel jezelf een korte termijn beloning in het vooruitzicht. Bijvoorbeeld: als ik vandaag 200 blz heb gelezen en er een samenvatting van heb gemaakt (ik noem maar even wat), dan mag ik morgen een nieuwe spijkerbroek kopen (nogmaals, ik noem maar even wat). Beseffen dat het goed is voor je toekomst maakt vast geen indruk, en dat is ook nog zo ver weg... Je kunt beter op korte termijn iets leuks plannen om jezelf te belonen. Maar als je het dan niet doet, moet je ook echt niet die spijkerbroek gaan kopen he?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beloningssysteem is prima, ik zou alleen eerder zeggen dan mag ik iets leuks doen als een extra half uurtje sporten of muziek maken. Iets kopen kost geld en iemand die nog op school zit zal niet veel te makken ehbben.
Met andere woorden het kleiner zien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, goed punt. Maar het ging even om het idee.
Denk aan wat je later wilt worden en bedenkt dat je daar dan wel wat voor moet doen en dat de beloning in de toekomst mooi zal zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk aan de doelen je heel graag wilt bereiken in je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het fijnste is het als je een doel hebt, dat je kan bedenken , dáár doe ik het voor.

Kan je dat visueel maken door 'iets' wat bij je doel hoort op je bureau neer te zetten dan kan dat stimuleren.
Je wil treinmachinist worden zet een treintje op je bureau.
Wil je veel geld gaan verdienen (wie niet) leg een plaatje/foto van een succes vol iemand , waar jij bewondering voor hebt op je bureau. Als je daarnaar kijkt dan denk je, ja dat wil ik ook.

Zorg voor vaste tijden dat je met leren bezig bent zodat je niet altijd het idee hebt...ik moet nog leren... Je weet dan, bv 's avonds na het eten is het tijd om te leren verder ben ik vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst moet je het niet meer zien als 'voor school leren', maar: VOOR JEZELF LEREN. Het gaat namelijk niet om school, maar het gaat om jouw toekomst. Hoe beter jij presteert, hoe meer kansen je straks hebt.
Ik weet natuurlijk niet wat je met je toekomst voor ogen hebt, maar ik neem aan dat je ooit een leuke baan wilt hebben. Leuke banen liggen meestal niet voor het oprapen en bij de selectie wordt er echt wel gekeken naar hoe jouw motivatie is en hoe jij je problemen aanpakt.

Dus bij het leren houd je jezelf je doel voor ogen: Je wilt in de toekomst een leuke baan krijgen en die ben jij nu door goed je best te doen aan het verdienen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk eraan wat de toekomst voor jou zal brengen als je je nu niet volledig inzet. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van mensen die in hun schooltijd er met de pet naar hebben gegooid en nu op de blaren mogen zitten. Dat valt allemaal wel weer te herstellen, maar je bezorgt jezelf dan nog meer tijd en moeite en een nog moeilijkere weg dan het had kunnen zijn. Beeld je in hoe het zal zijn als je over tig jaar zou solliciteren en de banen die jij voor ogen hebt aan je neus voorbij gaan naar de mensen die wel inzet hebben getoond. Hoe zal het zijn om op een minimum aan inkomen te zitten? Wil je het jezelf later moeilijker maken? Of breng je nu de motivatie op zodra je het later makkelijker hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe groter de motivatie is tijdens het volgens van een studie, hoe groter de kans op slagen. Studeren gaat altijd met vallen en opstaan. Hoe kunnen we ons beter motiveren? Welke momenten zijn geschikt om te leren en welke ongeschikt om te studeren? Wat motiveert je nu echt? En wat niet? Een overzicht waar iedere student mee worstelt: motivatie problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet voor school leren maar voor je eigen toekomst. Denk goed of je meer wil dan een bakfiets besturen tegen een hongerloon. Als je ja zegt ga je vanzelf je best doen op school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk aan de toekomst .
En denk nu maar eens na wat je jou kinderen later wilt vertellen als jij zegt ik had vroeger helemaal geen motivatie om te leren op school .