Welke jaartallen moesten we nog leren bij de geschiedenisles vroeger?

Ik was hier heel slecht in, kan me alleen nog 1600 slag bij Nieuwpoort herinneren. En dan weet ik nog niet eens wat voor slag dat was, dus wie tegen wie vocht.
Daar vraag ik echter niet naar, want dat kan ik zelf ook wel opzoeken.
Wat ik wil weten is welke jaartallen in de geschiedenislessen van vroeger voorkwamen om uit je hoofd te leren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd, is bij mijn hersenen ook een groot gapend gat :) weet er niet 1 meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er waren er erg veel, van de 80 jarige oorlog leerden we de slag bij Heiligerlee het ontzet van Leiden (1573) de val van Naarden, de onthoofding van Egmond en Hoorne (1568) er kwam geen eind aan in een eeuw tientallen jaartallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het 'huidige' systeem moet je geen jaartallen kennen, maar je moet het in de tijd kunnen plaatsen(dus WOI voor WOII, en de Franse revolutie na de Gouden eeuw en voor de Industriele revolutie.

Het beste antwoord

100 v.C Batavieren in ons land
50 v.C. Romeinen
400 Grote Volksverhuizing
752 Bonifacius bij Dokkum vermoord
800 Karel de Grote tot keizer gekroond
1066 Slag bij Hastings
1296 Floris 5 vermoord
1492 Columbus ontdekt Amerika
1500 Karel 5 geboren
Na vijftienhonderd kwamen er pas echt veel i.v.m. de 80 jarige oorlog, in mijn rijtje ben ik denk ik ook driekwart vergeten.

Toegevoegd na 5 minuten:
1533 Willem van Oranje geboren te Dillenburg
1555 Karel de Vijfde treedt af
1568 Uitbreken van de 80 jarige oorlog
1572 Watergeuzen nemen Den Briel in
!584 Willem van Oranje gedood
1600 Nieuwpoort
1609-1621 12 jarig bestand
1648 vrede van mUnster
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom krijg jij nu een -1?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn er te veel vrees ik; het gaat boven de fatsoensgrens ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeikerds! Dan krijg je van mij een plusje hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, deze ken ik ook nog..de meeste dan :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Feniks, gelukkig kan je erom lachen... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij deze +10 om de onterechte minnen te compenseren (en ook omdat ik helemaal blij ben met al die data... ;-) )

Andere antwoorden (9)

Alweer een tijdje geleden 754: Bonifatius bij Dokkum vermoord! Ik hoor 't me nog zo zeggen bij de 'overhoring'....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral die van Nederland, zoals 80-jarige oorlog, Franse provincie, Bataafse Republiek, Koninkrijk der Nederlanden, Republiek der Zeven Vereningde Nederlanden (misschien niet in deze volgorde, maar ooit moest ik ze leren).

Toegevoegd na 15 minuten:
En natuurlijk 1492! Columbus 'ontdekt' Amerika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1863 afschaffing slavernij
1914 - 1918 1e wereldoorlog
1940-1945 2e wereldoorlog
1969 landing op de maan
1975 Afhankelijk Suriname
1980 coup in Suriname
1989 val Berlijnse muur
En vast nog veel meer

Toegevoegd na 7 minuten:
1789 George Washington eerste Amerikaanse President
1815 slag bij Waterloo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1066 Slag bij Hastings

1648 de Vrede van Munster

1492 Columbus ontdekt Amerika
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de een of andere reden is voornamelijk "Battle of Hastings, 1066" me bijgebleven (buiten natuurlijk 40-45).

Waarom is me een raadsel, aangezien ik op school nooit iets hierover gehad heb. Heel merkwaardig, dit soort van ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1672 rampjaar.
Volgens een beroemd Nederlands gezegde was het volk destijds redeloos, het land reddeloos en de regering radeloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwas er ook zo slecht in en t is alweer n hele tyd geleden. Maar de gouden eeuw staat me nog goed by. En t jaar dat hugo van oldenbarneveld,in n boekenkist ontsnaptte. Maar wanneer t was ?????

Toegevoegd na 2 uur:
Gouden eeuw 17de eeuw, hugo de groot ontsnaptte in 1621 uit n boekenkist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hugo van Oldenbarneveldt? Die zit nog steeds in die kist,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hugo de Groot zul je bedoelen. Ontsnapt uit Slot Loevestein in 1621.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Hugo de Groot en Johan van Oldenbarneveld.
Ik wilde echter juist jaartallen weten en niet enkel de gebeurtenissen. Dit is in mijn ogen dan ook geen goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks rotomaori! Kwist dat er iets fout zat.
Ik zie heel veel leuke en goede antwoorden,maar de belangrijkste(voor mij) mis ik!
Ik ben en de datum en de naam kwijt,maar het belangrijkste is; Huppeldepup vindt in (noem mar een dorp) 1572 het haringkaken uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste Wereldoorlog 1914-1918
Tweede Wereldoorlog 1940-1945