Is het een toegevoegde waarde om kinderen te testen zodat ze onderwijs om maat krijgen.

Leonardoscholen zijn speciaal voor hoogbegaafde kinderen. Bestaat er een school speciaal voor dyslexie, beelddenkers, AD(H)D en autisten?

Zou het een toegevoegde waarde zijn om kinderen van tevoren te testen op niveau zodat ze onderwijs op maat krijgen en in een klas komen met kinderen van hetzelfde niveau?
Of zitten daar alleen maar nadelen aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er bestaat speciaal onderwijs voor autistische kinderen, al is het nog een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg, zeker als het hoger mag zijn dan VMBO-niveau.
Voor dyslectische kinderen is er geen speciaal onderwijs, die kunnen meestal met wat hulp prima mee in het regulier onderwijs. Kinderen met ADHD die door hun stoornis zodanig afwijkend gedrag vertonen dat ze niet in het regulier onderwijs meekunnen, krijgen een indicatie voor een rugzak of voor speciaal onderwijs.

'Weer samen naar school' is heel leuk verzonnen, maar mist zijn doel volledig als er geen kleinere klassen en mogelijkheden voor gerichte extra begeleiding komen. Het kind kan dan een 'rugzakje' hebben, maar dat wil in de praktijk vaak zeggen dat er één keer per maand een ambulant begeleider komt om voorlichting te geven en problemen door te spreken, en dat de leerkracht 2 uurtjes per week mag besteden aan begeleiding van de leerling. Verder krijgt de school nog wat geld voor extra leermiddelen.

Van tevoren testen lijkt mij geen goede zaak. Een eigenschap van kinderen is dat ze zich ontwikkelen. Tijdens de basisschoolleeftijd gebeurt er zo veel in zo'n koppie en elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. As je kinderen voor de basisschool al gaat 'uitsplitsen' ga je de fout in. Er zijn natuurlijk kinderen waarbij het vóórdat ze naar de basisschool gaan al duidelijk is dat ze extra zorg nodig hebben. Ik denk dat leerkrachten op het basisonderwijs samen met de ouders heel goed kunnen zien of een kind op zijn plaats is in het regulier onderwijs of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij moet je je kind alleen testen, als er aanleiding voor is. Dit om te voorkomen dat je kind onnodig word belast.
Daarnaast is het niet meteen zo dat je een kind op een speciale school moet zetten, dit kan namelijk ook negatief uitpakken. Probeer eerst in het normale circuit mee te draaien.

Persoonlijk ben ik erg tegen speciale scholen voor hoogbegaafde kinderen, en ik ben erg blij dat het nog niet bestond toen ik jonger was. Je leert daar namelijk niet echt hoe je moet omgaan met kinderen die langzamer zijn/moeite hebben met de opgave. Dat heb ik wel geleerd, en dat heeft me wel geholpen om normaal te kunnen functioneren. Anders moet je eigenlijk ook naar een aparte middelbare school, en die zijn er nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik getest op hoogbegaafdheid. Maar toen waren mn ouders al 99% zeker, alleen met een officieel bewijs kan je meer maken. Ik had toen al een klas overgeslagen, en maakte allemaal extra opdrachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er gebeurd ook heel vaak dat kinderen dus niet getest worden en dus later heel veel problemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwestie van goed opletten hoe het met je kind gaat op school. Zorg dat jij goed doorhebt hoe het gaat, maar zorg ook dat de leraar op tijd aan de bel trekt. Het probleem is namelijk vaak dat de leraar denkt dat het kind niet slim genoeg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als moeder kan je dat zeker aanvoelen maar kinderen kunnen ook een hoop verbergen en een masker opzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Essie, je denkt er nu wel te makkelijk over. Er zijn ook scholen waar kinderen sowieso nooit een klas mogen overslaan. Zelf had ik in groep 3 de schoolbibliotheek al uit. Vanaf toen was het enige waar ik mij mee bezig mocht houden het water geven van de plantjes waardoor ik uitermate gedemotiveerd werd. Leren moet je ook leren op jonge leeftijd en dat geeft later heel veel problemen als je daartoe nooit wordt uitgedaagd. Dus als ik op een leonardo school had gezeten had ik waarschijnlijk geen jaar hoeven overdoen op het vwo (gewoon omdat ik het leren nooit geleerd had). Daarnaast, klassen overslaan werkt ook lang niet altijd. Mijn nichtje is 5 en zit in groep 4 (met 8-jarige) maar zou qua opdrachten en intelligentie eigenlijk al naar groep 5 of zelfs 6 moeten gaan. Maar een 5 jarige tussen de 10-jarige stoppen? Slecht idee natuurlijk. Betekend dat dat zo iemand dan maar drie jaar niets moet leren? Want dat is wel hoe het op een normale school gaat. Daar is echt geen ruimte voor uitzonderingen. Op het leonardo college hebben ze echter geen plaats de komende jaren. Dan kun je wel zeggen dat je moet leren omgaan met mensen die niet zo snel leren, maar er zijn genoeg andere plaatsen waar je die tegen komt. Overigens, hetzelfde excuus wordt toch ook niet gebruikt voor mensen in het lom onderwijs? Ik ben het hier heel stellig niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar nog aan toegevoegd: Je ziet dat veel hoogbegaafde kinderen sociaal wat ongemakkelijk zijn. En dit zorgt er vaak voor dat ze gepest worden. Daardoor gaan ze hun intellligentie verstoppen. Dat is namelijk een van de gevaren van het tussen 'normale' kinderen zitten dat deze hoogbegaafden hun uiterste best gaan doen zo normaal mogelijk te zijn en daar de rest van hun leven last van houden. Een uitermate slecht idee dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'It gives me a headache to think down to your level'. Ik kan me dat helemaal voorstellen en vind Leonardoscholen dan ook een prima ontwikkeling. Zolang een kind daarnaast ook maar in aanraking komt met 'gemiddelde' kinderen. We vragen van kinderen die niet zo intelligent zijn, toch ook niet voortdurend om te doen alsof ze wel slim zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij veel scholen is er de mogelijkheid om een klas over te slaan, alleen ligt ook aan de ouders. Ik ben ermee eens dat veel scholen te weinig doen aan hoogbegaafde leerlingen. Bij mij is het mede goed gegaan door mijn moeder, die er superactief op was. Zij heeft voor mij, en mijn broers, extra werk geregeld(gezocht op internet, school laten bestellen). Mijn broers(2) en ik hebben op de basisschool allemaal een klas overgeslagen en extra werk gehad. En ik en mijn broer mochten nog een klas overslaan, maar dat wouden mijn ouders niet ivm leeftijdsverschil.
Ik en mijn broer hebben ondertussen VWO afgerond, de ander zit in de 5e. Alle leerlingen op mijn school die 2 klassen hadden overgeslagen(2 a 3 personen in mijn jaar), zijn gefaald: Blijven zitten en/of gezakt in niveau(begonnen op gymnasium geëindigd op Havo of VMBO-T)
Voorheen bestonden er scholen voor Speciaal Onderwijs, dus voor kinderen met een stoornis, maar wel normaal begaafd. Dit type school zal ook wel zijn afgeschaft in het kader van Samen naar school. Hetgeen ik een van de allerslechtste ontwikkelingen vind in ons onderwijssysteem.
Maar ik begrijp dat er toch wel scholen zijn, die een vorm van Speciaal Onderwijs geven, maar nu zijn er ook kinderen van een lager niveau tussen.
Het aangepaste onderwijs is er dus toch wel.
De kortste weg om op het juiste schoolmodel terecht te komen is een test via een schooladviesbureau.
Vaak krijgen kinderen een zg rugzakje, geld voor een remedial teacher zodat ze op de gewone school kunnen blijven. Ik ben daar absoluut geen voorstander van. Het kind blijft een buitenbeentje op de school en zit altijd met achterstanden. Op een school speciaal onderwijs is er meer tijd en is het kind gewoon een van de kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Speciaal onderwijs bestaat gelukkig nog steeds.
Zolang daar geen aanleiding toe is, bezoeken kinderen geen ander onderwijs dan het normale basisonderwijs.
Wanneer tijdens de basisschooltijd via observaties en aansluitend onderzoeken wordt ontdekt dat het kind een stoornis of afwijking heeft waarmee het binnen de reguliere basisschool niet voldoende geholpen kan worden, is het advies verwijzing naar speciaal onderwijs.

In de praktijk geldt dit bv niet voor kinderen met adhd of dyslexie: Deze kinderen moeten in het gewone onderwijs opgevangen kunnen worden.
Kinderen met zware autistische problemen of met een verstandelijke of lichamelijke beperking komen meestal wel in het speciaal onderwijs terecht omdat ze daar eenvoudigweg beter en meer toegespitst onderwijs kunnen ontvangen in kleinere groepen.
Als in het gewone onderwijs wordt ontdekt dat een kind hoogbegaafd is kan het, als de ouders dat wensen, op een Leonardoschool worden geplaatst.

Kortom: Het uitfilteren van gewenste of noodzakelijke verwijzing naar aangepast onderwijs vindt plaats in de basisschooljaren.
Een jong kind testen op 'niveau' is onzin: Waar test je dan op? Veel afwijkingen of stoornissen komen vaak pas in de loop van de basisschooljaren aan het licht.
Wel zijn er andere soorten tests die binnen de basisschool kunnen worden gedaan om het kind sneller in het zadel te helpen, bijv. een onderzoekje naar het beheersen van Nederlandse taal.

Kinderen die een normale ontwikkeling doormaken zijn m.i. niet extra gebaat bij een groep met uitsluitend een niveau. Dat is in het gewone basissonderwijs ook niet het geval. Van samenwerken en elkaar helpen leer je immers ook veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het gevaarlijk om een kind gelijk te testen. Ze zullen , dan nog maar 3 jaar zijn, en kunnen zich nog volop ontwikkelen. Ik vind dat er meer aandacht moet komen op de reguliere school voor. Kinderen worden nu getest als er tegen problemen aan gelopen wordt, maar dat moeten de ouders wel willen. Wij zitten met onze zoon in zo'n traject, maar er zal minimaal 1 jaar voorbij zijn voordat allesis in kaart is gebracht en we weten wat we misschien er aan kunnen gaan doen.Volgens mij kan dit veel sneller, en hij is zeker niet de enige in zijn klas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het etiketjes op kinderen plakken gebeurt al genoeg en is geen goede zaak. Een kind is nog volop in ontwikkeling en een test is slechts een momentopname.

Nu is het regulier basisonderwijs inderdaad niet voor iedereen geschikt, maar de ontwikkeling van de kinderen wordt wel gevolgd en als een kind echt om de een of andere reden uit de boot tracht te vallen, is het op dat moment belangrijk dat de juiste hulp geboden wordt. Dit kan inderdaad een of andere vorm van speciaal onderwijs zijn.

Kinderen leren ook veel van elkaar, dus als we alle kinderen met een bepaalde 'afwijking'bij elkaar in een hokje gaan stoppen, krijgt dit gedrag veel aandacht en wordt soms zelfs versterkt. Zolang een kind dus op een reguliere basisschool kan functioneren, is het beter af. Het is dan een 'gewoon' kind en kan met een beetje extra hulp functioneren als andere kinderen. Het heeft dan gewoon vriendjes en vriendinnetjes in de buurt waar het mee kan spelen en wordt niet met een speciaal busje opgehaald om naar een speciale school te gaan.

Voor mij is het allergrootste nadeel de etikettering: Hij gaat naar het autistenschooltje, zij naar het ADHD schooltje en weer een ander naar de dyslectenschool. Als de kinderen nu en bepaald leerprobleem hebben, leren ze daar vaak heel goed mee omgaan en groeien er vaak zelfs overheen. Als je eenmaal naar een dyslectenschool bent geweest, komt dit later ook op je CV. Je komt nooit meer van dit etiket af.

Kinderen kunnen het beste als zo 'normaal mogelijke' kinderen opgroeien. Passen ze echt niet binnen het reguliere onderwijs, is er voor hen het speciaal onderwijs. Voor de 'hoogbegaafde' kinderen, zorgen de ouders wel. Die willen eigenlijk niets lever dan dat het etiketje 'hoogbegaafd'op hun kind wordt geplakt. Maar als je eenmaal op een school voor hoogbegaafden zit, zijn de verwachtingen hoog en als kind moet je daar wel aan zien te voldoen.

Het is natuurlijk goed dat er speciaal onderwijs is voor kinderen die niet aan hun trekken komen binnen het reguliere onderwijs, maar voor een kind is het het beste als het 'gewoon' is en als 'gewoon' behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altijd een afweging he, komt dit kind tot z'n recht in regulier of is speciaal echt beter voor hem/haar. Als je dagelijks een uitgeblust ongelukkig kind thuis krijgt en docenten helemaal kierewiet van jouw kind worden, worden vermeldingen op cv's al een stuk minder belangrijk. Dan ben je gewoon blij als er ergens wel een plekje is waar ze met hem overweg kunnen en waar hij een zekere rust vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens. Uitgangspunt moet ook de belangen van het kind zijn.
Onderwijs op maat voor ieder kind is natuurlijk niet mogelijk.
Want naast de enorme hoeveelheid aan "stoornissen" die kinderen tegenwoordig kunnen hebben zijn er gewoon ook enorme verschillen in de manier waarop kinderen zonder enkel gedrags- of leerprobleem zich ontwikkelen.
In iedere klas zitten er kinderen die sneller zijn en kinderen die veel meer moeite hebben met de stof.

In principe ben ik een voorstander van het samen naar school principe. In de maatschappij, na je schoolcarrière, zul je het tenslotte ook moeten rooien met alle mensen om je heen, en krijg je je werk of je omgeving niet op maat aangeleverd.

Toch wil ik hierbij wel een kanttekening plaatsen. Kinderen met een gedragsstoornis, zoals een vorm van autisme (of ADHD) redden het niet altijd allemaal binnen het regulier onderwijs. Dat heeft niet per se iets te maken met hun IQ, of hun vaardigheden om iets te leren, maar met het feit dat zij door hun gedragsstoornis moeite hebben om in de normale schoolomgeving mee te kunnen komen. Ook het rugzakje, waarbij de school geld krijgt voor extra begeleiding en/of hulpmiddelen helpt dan niet altijd. Een kind met autisme bijvoorbeeld heeft structuur nodig en duidelijk overzicht. Een klas met 25 of soms meer kinderen heeft dat niet. Ook niet iedere leerkracht kan hier goed mee omgaan. Zodra het kind dan dreigt te verzanden moet er wel ingegrepen worden.
Dit geldt voor zowel de basisschool als de middelbare school.

Ik heb zelf een zoon met syndroom van Asperger, die het normale basisonderwijs heeft doorlopen en nu op een normale middelbare school zit. Echter, momenteel is het verloop van zijn schoolcarrière vrij onzeker, omdat hij bepaalde (sociale) vaardigheden mist, terwijl zijn IQ tamelijk hoog is.
Daarnaast heb ik een neefje dat hoogbegaafd is. Hij heeft al een klas op de basisschool overgeslagen, en is nu weer een van de besten van zijn groep. Maar zijn verveling werkt niet altijd goed hanteerbaar gedrag in de kaart, de school kan hem qua stof niet veel meer bieden en nog een klas laten overslaan is geen goede optie. Dat is de reden dat mijn schoonzus zich gaat oriënteren op een eventuele Leonardoschool.