Is de maatschappelijke stage op scholen al wettelijk een voorwaarde voor het behalen van je diploma?

Wikipedia zegt: "De maatschappelijke stage zal voor alle niveaus verplicht worden. Dus voor het VMBO, havo en vwo. Deze stage zal 72 uur bedragen dat neerkomt op 10 dagen. Oorspronkelijk had men 3 maanden voor ogen, echter vanwege praktische bezwaren die gesteld werden vanuit het onderwijsveld heeft men hier van af gezien.Het volgen van maatschappelijke stage wordt een voorwaarde voor het behalen van het diploma."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Wanneer het verplicht wordt dan is het zeker een voorwaarde voor het behalen van je diploma.

Veel vrije scholen doen het al jaren en het werkt uitstekend. Je leert er heel veel van. Bovendien kun je op een andere manier dan leren, laten zien wat je kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is een onderdeel van de opleiding.
Er worden cijfers voor gegeven
De tijden die in je vraag staan kloppen niet helemaal, per opleiding is het verschillend
De maatschappelijke stage duurt 48 uur voor vmbo en praktijkonderwijs, 60 voor havo en 72 voor vwo. Hier komen de uren voor voorbereiding en afronding op school nog bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment nog niet, dat word het pas vanaf het schooljaar 2011/2012. Scholen kunnen het echter wel zelf al bepalen, en leerlingen uitsluiten van examens of het krijgen van een diploma als er niet aan voldaan is.
Dat moet je in hetzelfde kader zien als: Voordat je het diploma krijgt moet je: Alle werkstukken/portfolio's hebben ingeleverd, de boetes bij de mediatheek betaalt hebben, alle openstaande absenties afgerond, alle uren die je moest inhalen hebben ingehaald etc.