Is het toegestaan voor Hogescholen om naast studiepunten ook bedrijfspunten te eisen voordat de student recht op een diploma heeft?

Bij de Hogeschool van Amsterdam, opleiding Informatica, moeten studenten naast 60 studiepunten per jaar ook bedrijfspunten halen. Studenten moeten in totaal 5 bedrijfspunten (28 uur aan werk per punt) gehaald hebben voordat zij recht hebben op een diploma.

Een bedrijfspunt houdt in dat de student iets doet wat de school ten goede gaat. Dit houdt bijvoorbeeld in:
- De student doet mee tijdens open dagen
- De student tekent opdrachten af van eerdere-jaars studenten
- De student doet mee met eerdere-jaars projecten als assistent-opdrachtgever
- De student kijkt projectopdrachten na van eerdere-jaars studenten en geven feedback

Bedrijfspunten zijn dus een goedkope manier voor de school om werk verzet te krijgen, zonder docenten te hoeven aan te nemen.

Voor de studenten betekent dit dat zij tijd moeten steken in dingen die eigenlijk beter besteed kunnen worden. Tijd die bijvoorbeeld gestoken kan worden in iets wat meer relevant is voor het beroep waarvoor gestudeerd wordt.

Mijn vraag is dus, is het toegestaan om deze bedrijfspunten te eisen voordat er de student recht heeft op een diploma?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Ik zou dat zeker eisen!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Het Instituut voor Informatica van de HVA bestaat uit vijf bedrijfsunits die evenzovele afstudeerrichtingen verzorgen. Kan het door de beugel dat zij als diploma-eis stellen dat studenten 140 uur hand- en spandiensten verrichten, beloond met vijf studiepunten? Dat is de vraag die Gast 13703 aan de goegemeente stelt. Men verwerft deze 'bedrijfspunten' met werkzaamheden zoals het verzorgen van onderwijs aan jongerejaars, het ontwikkelen van onderwijsmateriaal of het helpen bij voorlichtingsbijeenkomsten. De taken zijn dus vergelijkbaar met die van een betaalde student-assistent, met dien verstande dat ze geen geld doch studiepunten opleveren en dat ze (tegenwoordig) tot het verplichte studieprogramma behoren.
2. Naar mijn indruk worden studenten hier onbeschaamd geexploiteerd. Zulke belangenverstrengeling tussen bedrijfsunit en opleidingsunit is onaanvaardbaar. Maar vermoedelijk is er niet veel tegen te doen, want binnen de CompetentieGerichte Opleiding zijn er allicht een paar competenties waarmee het uitkeren van deze bedrijfspunten gerechtvaardigd kan worden. Ik denk dat iedereen dik tevreden is zolang de student er een fraai reflexieverslagje aan wijdt in zijn of haar digitale portfolio.
3. Of zou Gast13703 zich met succes kunnen verzetten tegen de monopoliepositie die het instituut zichzelf aanmeet? In dat opzicht kan men immers spreken van gedwongen winkelnering. Kan Gast13703 het recht opeisen de bedrijfspunten bij een externe leverancier te betrekken?