Wat is het verschil tussen leren, studeren en bestuderen

Wanneer mag je iemand een student noemen? Alleen als hij een opleiding volgt?
Hoe zit het dan met mensen die thuis door middel van de bibliotheek, internet en praktijkervaring misschien meer kennis hebben over een onderwerp en dan een student die hetzelfde doet.

Mag je dan jezelf niet studerende noemen?

Moet je dan zeggen dat je het vak bestudeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

Leren: het opgegeven gedeelte leren (en ev. kunnen toepassen.) Je leert lopen, ook zonder dat je dat ge-loop van jou kunt beredeneren. Een vaardigheid.
Studeren: de stof leren, maar er ev. ook andere relevante gegevens bij halen. Dus niet alleen de opgegeven stof, maar je bent er zèlf voor verantwoordenlijk dat je de stof ook in zijn perspectief kan plaatsen. Begrijpen.
Bestuderen: dat is het (met aandacht) lezen van de opgegeven stof. Dus dat kan iets oppervlakkiger zijn dan studeren.
Iemand die studeert is een student - hoe hij die studie ook inricht. Maar - ànders dan in sommige andere landen - wordt "student" vaak voorbehouden aan studenten van hogere opleidingen - universiteiten en zo. Maar door de taal-inflatie noemen ook leerlingen van de MBO zich vaak stundeten. Ik vind dat nogal potsierlijk. Als je bekijkt naar mijn omschrijving van studeren hierboven en de (geringe) zelfwerkzaamheid van MBO-leerlingen daarbij betrekt, vind ik dat niet terecht.
Als jij een stukje "leert" spelen, bijv. op de piano, dan is dat leren. Als je er vanalles bij haalt - zèlf vingersettingen bij haalt uit andere bronnen of ev. van de pianoleraar, als je vanalles bestudeert over frasering, tempo,
Je leert van een vriendje de vlooienmars spelen - het nadoen. Je studeert misschien een sonate van Beethoven in - je gaat alles erbij halen om het goed, mooi en artistiek verantwoord te kunnen spelen en haalt er allerlei kennis omtrent stijl etc. Erbij .
je bestudeert misschien een sonate van Beethoven - met de achtergrond waarom hij dat schreef.
Bestuderen van die sonate kan je doen door naar de muziek te luisteren èn de bladmuziek erbij te bijkijken en de fraseringen ervan te beoordelen in relatie tot zowel de plaat als de bladmuziek. Eventueel verschillende opnamen/uitvoeringen van verschillende artiesten - en uit verschillende tijdperken - met elakaar te vergelijken. Dat kàn, ook al speel je niet zèlf. Je kan er dan wèl over meepraten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leren kun je op heel veel verschillende manieren doen. Door te studeren, in de praktijk, maar ook door je eigen of andermans fouten.
Studeren doe je door kennis tot je te nemen en dit doe je door een bepaalde materie te bestuderen.
Je noemt iemand over het algemeen student als zijn of haar belangrijkste bezigheid studeren is, maar als je een deeltijd opleiding volgt of door zelfstudie kennis tot je neemt, mag je jezelf best studerende noemen, of part-time student.
En over hoe je je studie dan wilt beschrijven, bestaan geen vaste regels. Je mag best zeggen dat je een bepaald vak bestudeerd. Ook als je hobby bijv. fotografie is en je bekwaamt je daarin door het internet te raadplegen, kun je gerust zeggen dat je het vak bestudeerd of je bekwaamd in dat vak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan meerdere definities voor het woord student.
Volgens één daarvan ben je alleen student bent als je aan een Hogeschool of Universiteit een opleiding volgt. Een mbo'er zou dus geen student zijn. Andere mensen gebruiken een andere definitie, waarbij gewoon iedereen die een opleiding volgt (ongeacht welk niveau) een student heet.
Autodidacten noem je volgens mij nooit student. Ik zou dan eerder zeggen dat diegene inderdaad iets bestudeert ipv studeert.