Wie heeft een goede Latijnse naam voor een nieuwe studentenvereniging? Graag met betekenis (aangezien m'n Latijn niet zo geweldig is).

Graag serieus, dus niet "Bierzuipus" of "CoitusInteruptus". Helemaal top zou zijn indien makkelijk te onthouden...

Toegevoegd na 1 week:
AFSLUITBERICHT:

Nu bij het afsluiten is het enerzijds niet mogelijk, en anderzijds niet eerlijk om 1 als beste antwoord aan te merken: Er zijn een aantal zinvolle namen genoemd, ik ga daarmee aan de slag en kom bij de uiteindelijke 'winnaar' per prive-bericht terug.

Dank allemaal!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar gaat het voor jou om? Je vereniging bedoel ik dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allerlei studenten, incl. laatstejaars scholieren.
(Bedankt voor je vraag, trouwens!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar staat het voor "passie, avontuur en intrige" of iets anders ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou trouwens persoonlijk gaan voor Cum Non Tum Age, zoals Dette al opperde. Het symboliseert het studentengedrag wel goed ;)
en dan als "roepnaam" alleen CumNon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Non scholae sed vitae.
Niet voor de school, maar voor het leven.

Antwoorden (11)

Futurum Viventum:
Leve de toekomst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PENO: pecunia non olet (geld stinkt niet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de rijkere onder ons zeker? xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Het gaat niet persé om veel geld. Een klein beetje geld stinkt ook niet.
Nescio
betekent ‘ik weet het niet’ en dat is precies wat een student doet, anders hoefde hij niet te studeren. Ook, de naam van een groot filosoof op wiens patronage je trots wezen mag. Tenslotte een mooi excuus als ze je – na alsnog onbesuisd bierzuipen – uit de goot vissen.
Kwenimeer...

Toegevoegd na 18 uur:
Nog een die me te binnen viel:
Per aspera ad astra, door inspanning naar de sterren.
(eigenlijk ‘over moeilijkheden, ruwte’ maar dat klinkt zo depri)
Bekt minder lekker en onthoudt wat lastiger?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik een goeie suggestie. Past goed bij studenten. +1
In elk geval allemaal lekker kort. ;)

Ab initio
"Vanaf het begin". In de exacte wetenschap (onder meer theoretische chemie) gaat een ab initio berekening uit van eerste principes.

Cogito ergo sum
"Je pense donc je suis", "Ik denk, dus ik besta" (René Descartes ter demonstratie van een onbetwijfelbare waarheid)

Cum non tum age
"Zo niet dan toch!"

Fervet opus
"IJverig werk gaat voort"

In omnibus omnia
"Alles zit in alles vervat"

Nec plus ultra
"Dat wat door niets wordt overtroffen"

Nomen est omen
"Een naam is een voorteken"

Nosce Orbis
"Ken de wereld"

Rara avis
"Een witte raaf" (letterlijk: "een zeldzame vogel")

Rideo Ergo Sum
"Ik lach, dus ik besta" (aansporing tot optimisme)

Sapere aude
"Durf wijs te zijn"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tempus fugit | de tijd vliegt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Synopsis, is afkomstig uit het Grieks, en betekent letterlijk "samen (ge-)zien"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Magnum gaudium, adeste= grote vreugde, kom tezamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Non scholae sed vitae.
Niet voor de school, maar voor het leven.

Ad Fundum
Tot op de bodem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quod Erat Demonstrandum.

Afgekort als QED.

Dit is wat wetenschappers onder een formeel bewijs zetten. Heel letterlijk betekent het 'wat was te worden bewezen', waarmee bedoeld wordt 'dit is de stelling die ik wilde bewijzen, dat heb ik bij deze gedaan'.

Je zou het ook als volgt vrij kunnen vertalen:

'Zie je wel, ik zei het toch?'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perpetuum mobile:
Voortdurend (of eeuwig) bewegend (net als jullie toekomstige studentenvereniging :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aurea Mediocritas. Betekent de gulden middenweg.

Ik heb begrepen dat de moderne student graag meer doet dan alleen studeren, waardoor de studieresultaten in het midden blijven en het leven zelf de zaak in evenwicht houdt.