Wat zijn de redenen voor het veranderen van het studiebeurzen stelsel naar studieleningen in plaats van studiebeurzen?

Grote protesten deze week tegen de plannen om de basis beurs te veranderen in een basis lening. Wat zijn de redenen voor deze plannen? Is kennis niet de basis van onze economie die het beste gesteunt wordt door het opzetten van een beter studiefinancierings stelsel. Een dei studeren stimuleert?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Bezuiniging. Is dat goed: jazeker. Toe ik studeerde heb ik een beurs geweigerd, omdat ik altijd mijn eigen broek heb willen ophouden. Ik had baantjes ernaast (o.a. Kand.assistent) en verdiende genoeg om in een auto te kunnen rijden. Ik was in de voorgeschreven tijd klaar en was schuldvrij en hoefde aan niemand dankjewel te zeggen. Ik hoefde ook geen gewetensprobleem te hebben, dat ik later soms veel geld verdiende, dat ik daartoe in stat was gesteld door belastingeld. Ik ben er ook redelijk crisisbestendig op geworden. Dus nast bezuiniging is ook opvoeding een belangrijke reden om een studentenkot wat minder comfortabel te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is altijd baas boven baas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je maar net een studie hebben waar je naast kunt werken. Mijn studie kostte de gemiddelde student 60 uur per week (en sommige weken, en sommige mensen dus nog veel meer). Knappe jongen als je daar nog naast weet te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jelle, dan ben jij dus een knappe jongen (; Maar dan moet je wel kunnen werken met 4 uur slaap op een nacht. Persoonlijk kan ik dat niet. Overigens heb ik ook genoeg vakken gehad waarbij er binnen 24 uur een opdracht moest worden ingeleverd welke minimaal 16 uur werk kosten. Dit om de strakke deadlines te simuleren. Dan kun je niet je groep achterlaten om 11 uur en zeggen 'succes, ik ga werken'. Op zo'n moment ga je gewoon door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd weken van 70 uur gedraaid. Ook als student.
Ik werkte vaak zaterdag en zonda, niet omdat het financieel moest, maar gewoon omdat het leuk was. Het niet foutloos typen is de enige tic die ik daarvan heb overgehouden. Ik ben altijd veel te snel, en bovendien wat ongeduldig. @Jelle, als groepje studenten, hebben toentertijd ieder een elctrische schrijfamachine gekocht en samen een fotocopier Ieder lid van de groep volgde een college en zorgde voor een uitstekend dictaat. Als iets niet duidelijk was, dan ging hij naar het spreekuur van de medewerker om het probleem te laten verduidelijken.
Diezelfde week had iedereen een copie, keurig getikt en zonder fouten of onduidelijkheden. Het kan dus i.d.d. wel.
Bezuinigingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezuinigingen.

Wat ze ook vergeten is dat je jongeren al direct met een schuld opzadelt. Ze moeten lenen. Het principe lenen wordt eenvoudiger voor ze (ze moeten wel). Daarmee ook misschien het begin van geldproblemen. En dat ze teveel en onberekend in de schulden komen.
Iets wat momenteel best een probleem is in deze maatschappij (zeker voor de crisis).

Ze krijgen een slechte start zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt rechtser alles... En de rijken zullen ervan profiteren, die kunnen het toch wel betalen, zonder lening...

Het is bezuinigingwoede, niets anders...