Waarom worden er geen etiquette gegeven op school?

Mijn nichtjes en neefjes tussen de 10 en 16 weten niet wat tafelmanieren zijn en ook niet hoe je, je moet gedragen tegen over mensen die belangrijk zijn voor mij ( baas, collega`s) en weten al helemaal niet wat etiquette zijn. Als ik aan hun vraag wat het is, denken hun aan een etiket op een pot groente of een ander product. Ze zijn wel netjes in omgang, ze kennen die regeltje gewoon niet. Ik zou toch denken dat basis behoeftes zijn in de maatschappij!

Toegevoegd na 18 minuten:
Niet alles wordt op onderwijs afgeschoven. Ik kreeg nog muziekles dat hebben ze al niet meer, gewoon rekenen is er niet meer, hoe het koningshuis in elkaar zit leren ze niet meer, zo kan ik nog wel even door gaan. Tussen 10 en 16 jaar is geen basis onderwijs meer en kan dus een apart vak zijn en geen geld, trap er niet in, want op de (geld) banken van de onderwijs instellingen staat meer dan dat Nederland staat schuld heb. Bedenk dat wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een bron voor die laatste bewering?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan jou niet mailen geloof ik, maar dit waar ik het vond.
www.aob.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl

Antwoorden (16)

Dat zijn dingen die je ze thuis bij moet brengen. Daar hebben ze op school helaas geen tijd voor, en het ontbreekt ze aan de middelen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We waren tegelijk hetzelfde aan het typen geloof ik. +-je voor jou!
Misschien omdat dat een hele mooie taak voor de ouders is?!

Of hoeven die niets meer te doen aan opvoeding???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf nooit etiquetteles gehad op school en wist toch best aardig 'hoe-het-moet'. Een stukje opvoeding thuis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is iets wat ouders hun kinderen behoren te leren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etiquette aanleren is een taak van de ouders.
Muziek wordt nog gewoon gegeven op school mijn zoon moest laats 'zingen' voor een cijfer (arme juf...:))en hoe het koningshuis in elkaar zit ook, bij geschiedenis En ook het gewonene rekenen de tafeltjes, optellen, aftrekken en op de middelbare school wiskunde.
Ik weet niet waar jij dit alles vandaan hebt.
Dat jouw neefjes en nichtjes niet weten wat etiquette is niet direct een tekort koming van de school, het niet kennen van tafel manieren al helemaal niet.
Ik heb drie zoons waarvan 2 op de middelbare school, ben het wel met je eens dat het onderwijs best beter zou kunnen, maar juist de hoeveelheid vakken die er nu al zijn, zijn een probleem. Hier nóg een vak aan toevoegen maakt het alleen maar lastiger.
Mijn oudste krijgt maar een half schooljaar gym omdat de ander helft tijd gemaakt moet worden voor ANW (Algemene Natuur Wetenschappen), Ik vind bv gym belangrijker dan etiquette, want dat leer ik hem zelf wel, voor zover ik dat nodig vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat niet dat het een tekort koming is van een school, er staat ook niet dat ze geen tafel manieren hebben, er staat dat ze die regeltjes niet kennen. En gewoon rekenen is hoofdreken en dat is iets wat ze niet krijgen, na de tafeltjes geen hoofd rekenen meer wel wiskunde en dat soort dingen, ze mogen zingen, maar geen muziek les, ze kunnen geen muzieknoten schrijven of lezen. Ze krijgen wel gewoon het hele jaar gym. Ik heb mijn info rond de scholen van Rotterdam. En dat is het nou juist u kent wel de regels van de etiquette, maar ik ken een hele hoop mensen die het niet kennen en dus ook niet de kinderen kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schreef ook, het niet kénnen van de tafelmanieren.
Ik denk dat de strengere etiquette gewoon langzaam verdwijnt, mensen vinden het niet belangrijk.
De standaard dingen als met mes en vork eten niet met je ellenbogen op tafel zullen veel kinderen wel meekrijgen , maar waar de glazen horen te staan en de hoe je je servet moet gebruiken, weten ze hier bij mij ook niet. Waarom ook, ik eet niet op dié manier. Hecht hier geen waarde aan. Wat de scholen betreft is daar een enorm verschil tussen en ben het met je eens dat er dingen zijn die wij als vanzelfsprekend vonden om te leren nu anders zijn.
Maar er zijn ook andere dingen bij gekomen, zoals informatica, verzorging en techniek, cultuur en een maatschappelijke stage. Je kan je afvragen of dit allemaal een vooruitgang is, maar het onderwijs is de laatste jaren zo vaak verandert, dat zorgt ook niet voor betere resultaten.
Ik weet van leraren dat ze er niet blij van worden, dat veel tijd gaat zitten in andere dingen dan lesgeven, met name het uitwerken van al die nieuwe regeltjes, maar ook een steeds groter deel in de begeleiding van leerlingen met 'problemen'
Mijn mening t.o.v. het onderwijs is vooral, laat het nu maar eens even met rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met Nelly. Ouders hebben ook hun verantwoordelijkheid. Er zijn trouwens hele leuke boekjes met etiquette voor kinderen in de handel, dus Morties: misschien is er nog een schone taak voor je weggelegd!
Ook ik ben van mening dat het aanleren van 'hoe het moet' de taak is van de ouders. Natuurlijk is het een probleem als de ouders dat niet doen, maar daarmee wil dat nog niet zeggen dat de school die taak over moet nemen. Wat mij betreft hoeven ze ook geen regeltjes te leren over hoe je met elkaar omgaat. Als ze zich gewoon netjes gedragen en u zeggen tegen volwassenen die ze niet kennen, ben ik al heel tevreden. Laat ze lekker nog even kind zijn...

Wat betreft je toevoeging: Mijn dochter van 10 zit nog gewoon op de basisschool (nog 2 1/2 jaar te gaan hoor). Mijn zoon van 12 zit wel al op het middelbaar, maar krijgt daar zeker wel muziekles (hij moet aan het eind van het jaar een instrument kunnen bespelen nav notenschrift, hij krijgt ook proefwerken muziek) en ook naast wiskunde, nog aanvullend rekenonderwijs (ja, ook hoofdrekenen), terwijl hij niet slecht is in rekenen. Dit krijgt gewoon heel de klas. Daarnaast krijgt hij ook gewoon les over koningshuis (bij geschiedenis) of wat je ook nog wilt noemen. Het gaat zeker wel op een andere manier dan wij vroeger moesten leren. God zij dank hoeven zij geen rijtjes jaartallen meer uit hun hoofd te leren voor geschiedenis... ;-)
Nu zit mijn zoon wel in een Havo/vwo brugklas. Ik kan me van mijn dochter van 14 niet echt herinneren dat zij in de brugklas op deze manier muziek en rekenen heeft gehad, maar dat is dan ook vmbo-niveau. Dat kan dus wel verschil maken...

En wat betreft de geldproblemen van de scholen ben ikhet wel met je eens. Geld hebben ze wel, maar geen tijd, geen personeel, etc kan toch een groot probleem opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedere ouder heeft van huis uit de etiquette mee gekregen. Niet iedereen komt uit de zelfde sociale kring in de bevolking. Ik bedoel, daardoor is niet iedere ouder in staat om hun kinderen deze regels te leren. Ik vind wanneer wij tegenwoordig jongeren stimuleren om zo veel mogelijk uit hun studie te halen, ze ook in de gelegenheid gesteld moeten wordo vanuit school om de algemene etiquette te leren. Ze moeten zich toch in een zakelijk diner weten te presenteren. Nee, niet iedereen groeit op in de elite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen al sinds mensen heugenis, jongeren uit sociale kringen die niet de etiquette beheersen en het toch prima doen in bv het zaken leven. Die zitten echt niet hun aardappels te prakken en met hun ellebogen op tafel zoals dat bij hun thuis wel de gewoonte was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies wat ik bedoel bedoel link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanochtend zat ik er nog even over na te denken. Alleen is de vormgeving wat moeilijk in deze.. ik dacht aan het vak algemene opvoedkunde, huishoudkunde en technische huishoudkunde.. Ik vind dat zowel man als vrouw moet weten hoe je het huishouden redelijk op peil kunt houden..
Daarnaast is het voor onze werksituatie goed, als jongeren op de basisschool vanaf het vierde schooljaar al enige opvoedkunde krijgen.. en op de middelbare school kunnen we na 3 uur best twee uur door gaan met vakken als opvoedkunde.. (Etiquette leer, sociale vaardigheden, wanneer stuur je iemand een kaart etc.).. Huishoudkunde is dan op technische aspecten en op het wassen drogen en strijken.. in deze vind ik dat zowel man als vrouw de hele cursus kan volgen..
Zo hebben we straks minder mannen met twee linker handen.. en vrouwen kunnen zich op dat gebied nog beter redden.. En de kinderen zijn langer onder toezicht waardoor, allebei de ouders fulltime kunnen werken.. Zo heb ik toch al heel wat problemen opgelost.. in deze samenleving.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zou kunnen, dan denk ik dat er heel veel problemen heb opgelost in ons kikkerland. Mensen die andere mensen minder beledigen, doordat ze weten wanneer je een kaartje stuur en hoe je, je moet gedragen bij een sollicitatie of hoe je, je moet kleden bij welke gelegenheid. Het zou ook gewoon een vak kunnen zijn na de vasten vakken. Misschien bij overblijf, waar kinderen naar toe moeten, omdat die moeten werken? Niet bijten het is maar een idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee ! alleen bestaat dit al enige jaren op alle middelbare scholen.
De eerste 2 jaar krijgen álle leerlingen, de vakken verzorging en techniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@link:
"Nee, niet iedereen groeit op in de elite."
Ik zie het verband niet tussen opgroeien in de elite, en het al dan niet eten met mes en vork.....( alsof eten met mes en vork alleen voorbehouden is aan de elite)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verband tussen elite en etiquette.. mensen in een hogere sociaal ontwikkelde omgeving 'eisen' meer wat betreft gedragingen (in algemene zin).. dus tafelmanieren, communiceren 'netter' en zij hebben over het algemeen een beter ontwikkelde woordenschat.
Of terwijl er bestaat een verband.. want wat is anders het verschil tussen particulier en openbaar onderwijs... Dat verband zie ik wel.. Het gaat er in deze om dat jongeren/kinderen algemene omgangsvormen leren.. door middel van toepassingen op school.. Op elk niveau of je nu VMBO-1 doet of Gynasium.. (Ik bedoel ook echt iedereen.. en niet alleen de kids die in het overblijf uur zitten.. Nee, direct gedisciplineerd aanpakken.. zodat ze het iig weten, hoe het hoort)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow Nelly, Ja verzorgen en techniek is echt niet voldoende.. je leert er uiteindelijk niet echt praktische dingen.. niet hoe ik een stoel of tafel maak.. Die kopen we toch bij de ikea of ergens anders... gewoon simpele dingen.. zoals een spijker in de muur slaan, wat is een draagmuur? en hoe controleer ik dat? Hoe zorg ik ervoor dat alle kabels worden weggewerkt.. Hoe strijk ik? Hoe moet ik bepaalde stoffen wassen? Welke temperatuur..? Hoe kook ik een normale maaltijd? Echt er zijn genoeg studenten die dit van begin af aan moeten opbouwen en netjes de was voor moeders opsparen, wanneer ze weer naar huis gaan.. Nee, joh! Ze moeten het zelf leren.. Veel praktischer op de dagelijkse gang van zake!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Link,ik heb geen idee waar jij je informatie over de vakken verzorging en techniek vandaan hebt,ben daar wel nieuwsgierig naar, want die komen totaal niet overeen met de ervaringen die ik zelf heb en ook hoor van anderen.
Mijn zoons moesten in de 2de een maaltijd bereiden thuis, daar foto's van maken enz. In de techniek lokalen leren ze omgaan met gereedschap, ze leren wat de was etiketten betekenen enz. Dit is zowel op het VMBO als op het VWO.
Wil je graag dat je kind een stoel en tafel kan maken, dan is het vakcollege een prima opleiding.
Wat dat betreft doet de school meer dan genoeg. Als ouder heb je de taak je kind voor te bereiden op een zelfstandig leven in de maatschappij.
Je verwacht ook niet dat de kleuterjuf je kind leert zichzelf aan te kleden en boterhammen leert smeren, of leert fietsen, dat zijn taken voor de ouders. Dat iets aan je kinderen leren houd niet op als ze naar de middelbare school gaan.
Je hebt ze leren lopen en leert ze ook wassen en strijken en een schilderij ophangen, tafelmanieren en omgangs vormen en als ouder doe je dat op jóuw manier. Je benadrukt de dingen die jíj als ouder belangrijk vind.
Die zullen best verschillen, gelukkig maar, geen mens is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alinea 1, als dat zo is, ben ik blij met de vooruitgang..
Dan is het een beetje een aparte vraag, want het gebeurd al op scholen, toch? Alinea 2, ik heb hier niets op aan te merken. Ga zo door.
Ik deny dat dat de taak is van de ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hebben ze bepaalde dingen ook gewoon niet opgepikt. Hier beginnen ze bij de kleuters met simpele dingen als je jas ophangen, handen wassen na het plassen, en met fruit eten wordt er wel degelijk op gelet dat dat netjes gebeurd, niet smakken, je bord leeg boel netjes opruimen. met het overblijven helemaal, gezamenlijk beginnnen, je eet met je mond dicht etc. Toch is de opvoeding voor de ouders, zit iemand (of kan iemand qua leeftijd) niet bij jou op school? Dan is (de vreemde) een U. Gewoon rekenen krijgen ze ook wel degelijk, ik zit met mijn zoon de tafels er in te stampen.muziekles krijgen ze gewoon hoor, misschien niet elk jaar ( bijv. het ene jaar tekenen en het andere jaar muziekles).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit mijn lange ervaring: dat zou op een HBO wel moeten eigenlijk, op een universiteit pikken ze dat wel op. In internationale zaken pik je er Nederlanders zo uit. De manier waarop ze een colbert dragen, de manier waarop ze engels spreken en de manier waarop ze zich aan tafel gedragen. Niet slecht, maar boertig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet dat de universiteit dat gaf. Wat je zegt is inderdaad wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een mooi woord, boertig! Dat dat nog bestaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna net zo'n oubollig woord als onbenullig :)
Omdat opvoeden primair een taak voor ouders is. De school neemt al heel veel taken over, maar er moet ergens een grens liggen. De school gaat ook kinderen niet zindelijk maken of leren hoe ze zich moeten douchen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt wel geleerd op school, niet door de school, maar door de peergroup... De peergroup is de etiquette-oplegger in de buitenwereld en de ouders zijn dat in de binnenwereld...

En de school doet dat niet, omdat het zo snel verandert steeds...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou heb ik De peergroup geprobeerd op te zoeken, maar ik kom op een theater groep en een groep mensen uit de samenleving met een gemeenschappelijke eigenschap. Ik denk niet dat je dat bedoeld, kan je wat meer vertellen van die peergroep die je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De peergroup is de groep mensen om je heen, de vrienden, de kennissen,zeker bij jongeren, is die vaak veel bepalender voor je gedrag dan je ouders.
Als je ook de omgang,etiquette en gedragregels op school laat geven kun je je kinderen maar beter op een internaat sturen of naar een kamp waar alle jongeren dezelfde gedragsregels aanleren met dezelfde normen en waarden,dezelfde kleding (de laatste keer in Europa waren het bruine hemden.zwarte broeken stevige schoenen en een zwarte halsdoek ) met als gevolg een gedweëe jeugd die rijp was voor de loopgaven. Je beweert dat je neefjes en nichtjes zich niet weten te gedragen,niet weten welke mensen belangrijk zijn voor jou(heb je ze dat wel verteld ?)maar weet jij dat zelf wel als je jezelf in hun leeftijdsgroep zou bevinden? Etiquette is niet gebonden aan personen noch aan leeftijden,je zegt zelf dat ze netjes zijn in de omgang dus daar ligt het niet aan. Je stoort je blijkbaar aan het feit dat ze niet dezelfde etiquette er op na houden dan jij, maar dat is geen reden om alle kinderen over een kam te scheren en de verantwoordelijkheid maar af te schuiven op school. Etiquette is overigeens geen vak welk op school gegeven kan worden omdat deze afhangt van het gezelschap en de situatie waarin je verkeert.(zo is de etiqette tijdens een galabal heel anders dan bij een carnavalsbal)en zulks uit ervaring geleerd zal moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de etiquette bij carnaval, te vergelijken met bij een gala bal
Dat zijn gewoon dingen die ze thuis en van hun omgeving moeten leren, niet op school.
Dus als je je ergert aan de kinderen om je heen: zeg er dan wat van en leg ze uit wat je van ze verwacht en waarom je dat van ze verwacht.

Kinderen die er voor open staan, leren een heleboel dingen vanzelf, zonder dat ze door de school worden geinstrueerd. Etiquette ook: als je er gevoelig voor bent, heb je het in de gaten nadat je er één keer door iemand op gewezen bent. Je leert het meeste door geregeld je neus te stoten. Dat hoef je echt niet aan de school over te laten. It takes a village to raise a child.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tafelmanieren leer je thuis, tijdens het familiediner. Je zou thuis moeten leren hoe met bestel om te gaan, en dat eten iets anders is dan met met een bord op schoot en een vork in je rechtervuist TV kijken. Dat de praktijk vaak anders is ligt niet aan ons onderwijssysteem.
Daarnaast ben ik bang dat een aanzet op etiquette te gaan onderwijzen op school op verzet zal stuiten. Binnen Nederland is men eerder wars van dergelijke maniertjes. De Nederlandse cutuur is informeel en de dresscode casual. Wie met gepoetste schoenen in krijtstreepkostuum en een stropdas om op een sollicitatie verschijnt, waar je toekomstig leidinggevende zit tegenover je in z'n Noorse kabeltrui en spijkerbroek, dan zal die persoon zich niet op z'n gemak voelen, en heb je juist door je best te doen je kans op een nieuwe baan verspeeld.

Betreffende de financiele positie van scholen; was het maar zo'n feest. Volgens de website van de Algemene Onderwijsbond hebben alle onderwijsinstellingen samen zo'n 10 miljard opgepot, terwijl de staatsschuld van Nederland naar schatting eind dit jaar is opgelopen tot 380 miljad. Da's bijna 40 keer zoveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is geen taak voor school,opvoeden begint thuis