Waar kun je leren liplezen?

ik wil graag leren liplezen ,just for fun niet omdat ik iets met mijn gehoor heb..
vraag me af of er een goed toegankelijke manier is waar ik dit kan leren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat er cursussen liplezen zijn voor horenden, maar ik kan wel een goede manier voor zelfstudie bedenken: je zou een Nederlandstalige film op kunnen nemen en kijken tot je de dialogen bijna kunt dromen. Dan ga je de film weer bekijken, maar dan zonder geluid. En dan maar goed opletten. Als je het idee hebt dat je het onder de knie begint te krijgen, kun je weer iets opnemen. Deze keer kijk je het direct zonder geluid. Als je opschrijft wat er ongeveer gezegd wordt, kun je vervolgens met geluid kijken en je aantekeningen controleren. Waar je de fout in gaat, kun je het betreffende fragment nogmaals bekijken om te zien wat je verkeerd had geïnterpreteerd.

Het beste antwoord

Een Curcus liplezen, ook wel spraakafzien genoemd kun je vinden op de site van www.doof.nl en op de site van nvvs.nl. Veel succes.

Toegevoegd na 5 minuten:
hier is een link http://www.doof.nl/Cursus-spraakafzien-voor-slechthorenden-27-1468.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, dat wist ik niet. Ik heb mijn antwoord verwijderd...

Andere antwoorden (1)

Bij Departement Logopedie en Audiologie wordt deze cursus voor de eerste keer gegeven.
Ook de NVVS organiseert cursussen.
Ook een logopedist kan ongetwijfeld hierover adviseren.